Sambedömning är kul

I ett tidigare inlägg  visade jag på hur man kan använda Glogster EDU till läsloggar. Jag kallade elevernas skrivande för läsgloggar, eftersom texterna var kombinerade med bilder till ett collage i Glogster EDU. Programmet går naturligtvis också utmärkt att använda, om man arbetar ämnesövergripande.

För några år sedan lyckades jag övertala min rektor att få prova på Glogster EDU och fick ett litet konto för några klasser. När vi blev varma i kläderna bjöd jag in andra lärare i arbetslaget till mitt lärarkonto. De inbjudna var lärare som hade samma elever som jag.

Min kollega Hanna Claesson och jag startade ett tematiskt arbete i en klass åtta. Uppgiften hette “Min uppfinning”. Arbetet blev ett kul arbete i teknik, fysik och svenska. Eleverna fick i uppgift att skapa sin egen uppfinning, dvs en ny sak som löste ett problem, en förbättring av något som redan fanns eller två saker som sattes ihop till en. Därefter var uppdraget att göra en film. Filmen fick gärna innehålla flera olika delar, t.ex. presentation, bilder på ritningen, animationer, övertalningsknep osv. I filmen skulle det bi tydligt varför köparen skulle investera i uppfinningen, vilka problem uppfinningen löste och vilken målgruppen var. Dessutom skulle en ritning med förklaring medfölja. Allt skulle läggas in i Glogster EDU. Ni hör säkert att uppgiften i svenska hade med reklam att göra. Det är ingen underdrift att påstå att eleverna sålde sina produkter med så kallad ”mördande reklam”. Titta t ex på hur Sarah i filmen säljer in LongBrush på flera olika språk!

Glogster EDU är ett bra presentationsprogram. Det tillsammans med filmerna gav ett lyft till uppgiften. Eleverna blev stolta över sina produkter, vilka i de närmaste kändes som riktiga uppfinningar. Reklamen skulle lätt kunna visas på bästa reklamtid en TV-kväll.

Redovisningen gjordes på så vis att jag kom in till Hannas klassrum under en NO-lektion och hon till mig under ett svenskpass. En positiv känsla av sammanhang spred sig i våra båda klassrum. Det kändes värdefullt att för en gångs skull vara två lärare och eleverna gjorde reflektioner i stil med “Väldigt vad de där två känner varandra väl”. Jag är övertygad om att vår gemensamma, positiva syn på samarbetet var avgörande för klassens goda resultat. Efter en kort muntlig redovisning visade eleverna upp sina säljande Gloggar. Det var många kunskapsmål som vi kunde markera i omdömena denna dag. Det fina var förstås att markeringarna gjordes i både NO och svenska.

Share Button

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *