Rickard Linde
Uppdrag som förstelärare i Svedala kommun 2013-2021
Jag heter Rikard Linde och arbetar på Roslättskolan i klasserna F-3. Jag har en Sv/SO 1-7 utbildning i grunden, men har utökat min kompetens med Ma, NO och Musik.
Vid sidan av läraryrket är mitt stora intresse i livet musik. Detta kulturintresse följer med mig in i skolan och de värden som kulturen i samhället står för vill jag gärna införliva i min undervisning. Glädje, kreativitet och inte minst inre disciplin och motivation för att nå resultat är det jag försöker föra vidare till mina elever. Jag använder det entreprenöriella lärandet som grund för mina planeringar, men BFL, Genrepedagogik och P4C är andra metoder som tar stor plats i mina klassrum.
Sista åren har jag även arbetat mycket med digitalisering och eftersom jag sitter i skolans utvecklingsgrupp är detta en del av mitt uppdrag. Hur vi ser på och använder digitala verktyg är något som intresserar mig, speciellt utifrån att vårt uppdrag ska vila på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund.
Mina inlägg:
Efter att ha varit med på SPSM:s utbildning om tillgänglig lärmiljö, varit på föreläsning med Malin Valsö och läst vidare ...
Den här terminen har jag arbetat på ett för mig ovant sätt. Jag har varit till stor del ämneslärare och ...
Jag har bytt skola, men behållit mitt uppdrag och ska även på Roslättskolan där jag nu är anställd, arbeta med ...
För ett par år sedan hade vi i kollegiet en pågående diskussion om matematikbokens vara eller inte vara. Skulle man ...
I min förra blogg skrev jag om att vi på skolan arbetar med inkluderande lärmiljöer. I det arbetet läser vi ...
På min skola har vi börjat arbeta med inkluderande lärmiljöer. I samband med detta har jag bl.a. läst ”Olika är ...
För någon vecka sedan höll jag tillsammans med min kollega Sandra en föreläsning för blivande lärare om hur vi tänker ...
Elevens val = huvudbry? Skolverket skriver på sin hemsida om att anordna elevens val att eleverna ska ha möjlighet att ...
När vi, jag och min fritidspedagog, tog emot vår etta i höstas satte vi upp tre begrepp som en vision ...
Vi har i klassen arbetat med myter ett tag. Vi har läst, berättat och tittat på filmer. Allt för att ...
En stor del av min läs- och skrivinlärning grundar sig på ASL. Det är inte den enda metod jag använder, ...
Under hösten har #MeToo- kampanjen gjort att ett stort fokus har riktats mot sexuella trakasserier överallt i vårt samhälle och ...
I mitt förra blogginlägg skrev jag om hur elever behöver öva på samarbete och att detta inte är något vi ...
Redan i våras när vi, jag och fritidspedagogen jag delar klass med, började landa i att vi skulle ta emot ...
För ett tag sedan gick jag en workshop i att programmera i Scratch som hölls här i Svedala. Jag har ...
”Farliga gäng! Jag tycker inte det ska finnas farliga gäng som inte riktigt mår bra. Jag tycker att man ska ...
På min skola deltar jag och mina kolleger för tillfället i Läslyftet. Vid förra arbetstillfället läste, diskuterade och planerade vi ...
I början på terminen hade vi en workshop i teknik med Maria Sandström från Malmö Högskola. Uppmuntrade av denna började ...
För första gången har jag blivit ombedd att skriva ett inlägg om ett speciellt ämne. Jag satt i en diskussion ...
För några år sedan läste jag Andreas Ekblads blogginlägg på Kvutis, där han beskrev sitt arbete kring förmågorna i matematik. Jag ...
Förra året när klassen fortfarande var en etta arbeta vi med växters livscykler. Vi läste, planterade och experimenterade. Några elever ...
Jag har tidigare skrivit en del om matematik och IKT, men nu när det har gått ett drygt halvår sen ...
När vi i höstas fick tillgång till en halvklassuppsättning Chrome Books började jag så smått tänka på att skapa en ...
I mitt förra inlägg skrev jag om att hitta ”nya” pedagogiska vägar nu när vi har tillgång till datorer varje ...
Så är vi då äntligen där! För en dryg månad sen landade 13 Chromebooks i klassrummet! Detta har gjort att ...
Jag har med hjälp av mina kollegor under sista året arbetat med att utveckla arbetet med genrepedagogik. Detta har gett ...
Så har det gått ca två månader sen utvecklingssamtalen och elevernas IUP har som fysisk företeelse fallit i glömska, i ...
Läroplanen tar på ett flertal punkter upp vikten av att arbeta mot hållbar utveckling. I både SO som NO finns ...
Lokalen är bokad, musiken och texterna skrivna, rekvisitan är på gång, alla deltagande inbjudna, ljud, ljus och scen börjar komma ...
Så här i början av ettan handlar mycket om läsinlärning. Jag har arbetat på lite olika sätt genom åren och ...
Att likhetstecknet och dess egentliga innebörd kan ställa till problem för våra elever är inget nytt. I nationella prov i ...
Så har halva höstterminen gått och jag har på gott och ont börjat lära känna min etta. En brokig och ...
Jag precis som många av oss i kommunen arbetar för tillfället med Matematiklyftet. För någon vecka sen diskuterade och läste vi ...
Så är man då igång igen. Ny klass, 25 nyfikna 7-åringar, med allt vad det innebär. Vissa stunder önskar man ...
Även om terminen snart är slut så arbetar vi in i det sista, både jag och mina elever. Jag med ...
Förra gången skrev jag om tre faktorer/strategier som jag tycker är viktiga för att hjälpa eleverna att bli motiverade. Använd ...
Jag har i tidigare inlägg snuddat vid motivation och just motivation är något jag, precis som säkert många av er ...
Jag minns när jag var nyfärdig lärare (för väldigt länge sedan) och precis fått min första fasta tjänst. Jag arbetade ...
Jag har arbetat med matriser i olika former de senaste 5-6 åren. För mig är matrisen elevens väg fram till ...
Så här i OS-tider kan man inte låta bli att förundras över dessa fantastiska idrottsmän och idrottskvinnor. Det är också ...
Tidigt i höstas läste jag Dylan Williams ”Att Följa Lärande”, en fantastisk bok, men också en bok som kräver eftertanke ...
En viss matthet sprider sig och man känner en tomhet när man står där och eleverna går hem efter den ...