Quizlet gör begreppsträningen roligare!

Till varje arbetsområde oavsett skolämne finns det ett antal begrepp som ska läras in. Jag har haft svårt för att hitta en bra metod för detta. Begreppen har skrivits på tavlan, jag har använt mig av begreppen när jag har pratat och provat ett stort antal övningar för att eleverna ska lära sig dem. Jag har oftast inte varit nöjd med resultatet. Eleverna har haft svårt att lära sig begreppen. Det blir inte naturligt för dem att använda sig av begreppen och de har dessutom tyckt att det var tråkigt och svårt att träna. Sen upptäckte vi quizlet…

Jag har länge haft koll på att quizlet fanns men främst tänkt att det var för att lära sig glosor. Jag har därför inte riktigt tagit mig tid för att sätta mig in i hur det fungerar. Jag var sedan på fest hos en kompis som är lärare. Festen hade Thailandstema och som den lärare värdinnan är så hade hon gjort en lek. Leken var quizlet-live om Thailand. Vi hade vansinnigt roligt och då slog det mig att detta verktyg passar alldeles utmärkt för att lära in NO-begrepp. Veckan efter körde jag igång med mina elever.

Quizlet finns både som en gratisversion och en betalversion. Jag använder mig av gratisversionen och är fullt nöjd med det. Det finns massor av färdiga quizlets som man kan använda sig av men jag föredrar att göra mina egna eller att ta någon färdig och redigera den så att den passar mig och mina elever. När man gör en quizlet skriver man in begreppen och förklaringar till begreppen. Dessa görs sedan om till sju olika övningar där eleverna gradvis arbetar upp sin begreppsförståelse och begreppskunskap. Använder man sig sedan av Google Classroom som vi gör så delar man sin quizlet med eleverna med några knapptryckningar. Oftast använder vi en del av lektionen till begreppsträning men man kan även låta eleverna träna på detta i förväg så att de har en förförståelse innan de kommer till lektionen.

Till varje quizlet finns det även en quizlet-live. Detta påminner mycket om kahoot men blir inte lika stimmigt och högljutt i klassrummet. Eleverna slumpas nämligen in i lag och måste samarbeta för att vinna. Det rätta svaret visas nämligen endast på en av lagmedlemmarnas skärm. Jag har ännu inte mött en elev som inte älskar quizlet-live och inte heller något lag som inte klarat av att samarbeta. När ett spel är slut kan man slumpa nya lag och på detta sätt kan man spela flera gånger efter varandra. En annan fördel är att varje gång man ska spela ett nytt spel med nya lag så måste eleverna upp och röra sig, hitta sina nya lagkamrater och sätta sig med dem. Man kan då lätt tro att det blir rörigt och stimmigt i klassrummet men det blir det faktiskt inte. Eleverna är så fokuserade på spelet och hittar snabbt sin nya plats.

Jag har just nu en lärarstudent på praktik hos mig. Hon gillade direkt quizlet och satte omedelbart igång med att använda sig av det i matematikundervisningen. Hon använde sig av det på ett sätt som jag inte hade tänkt på tidigare och det fick mig att inse att quizlet kan man använda sig av väldigt varierat. Det gäller bara att komma på de olika sätten.

Att diskutera:

  • Har du provat quizlet och quizlet-live?
  • Vilka fördelar ser du med quizlet?
  • Hur tränar du in begrepp?
  • Vilka utmaningar har du stött på när du tränar begrepp?
Share Button

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *