Programmera i skolan

Under vårterminen har jag har provat några olika programmeringsverktyg. Ganska snabbt förstod jag hur jag skulle kunna använda programmering som ett sätt att utveckla elevernas förmågor i matematik men också hur jag kan konstruera bedömningsuppgifter till olika område inom matematiken.  Jag bestämde mig för att prova en bedömningsuppgift i vilken eleverna skulle få programmera  en figur att rita olika geometriska figurer med bestämd area och omkrets.  När jag bestämt bedömningsuppgift började jag att planera mig bakåt. Vad behöver vi träna på för att eleverna ska klara bedömningsuppgiften? Vilka begrepp behöver de kunna/ha förståelse för?  Vilka verktyg behöver de  klara att använda och så vidare.

Jag har turen att arbeta tillsammans med en fritidspedagog som är intresserad av och kan mycket om digitala verktyg. Tillsammans bestämde vi oss för att låta eleverna prova på att programmera och vi började från noll med att skapa förståelse för att datorer kräver program tillverkade av människor för att fungera. 

Vi började med att prata om ordet robot och vad eleverna hade för förförståelse kring ordet. Därefter pratade vi om att alla maskiner och datorer är programmerade på något sätt. Jag agerade därefter ”robot” och eleverna skulle få mig att gå längs en bana utifrån de instruktioner jag fick från eleverna. Denna aktivitet  ledde till mycket samarbete, logiskt tänkande, problemlösning och resonerande. Eleverna fick hela tiden prova sina instruktioner/kommandon på mig och märkte då vad som behövde justeras. Därefter enades vi om ett symbolspråk med pilar och gick över till att endast använda symboler. Alla grupper fick sedan prova sina instruktioner och berätta för varandra vad de gjort för fel och hur de löst dem.

IMG_3073

Efter introduktionen gick vi över till att gemensamt skriva instruktioner för att med papper och penna måla olika rutmönster. Uppgiften finns beskriven på Code.org. 

Skärmklipp4

Eleverna började nu få förståelse för hur vi med enkla kommandon kunde styra olika händelser och att allt vi vill ska hända måste ges ett kommando. Jag kunde höra många resonemang i klassrummet och eleverna var väldigt måna om att följa kompisarnas resonemang kring hur de skrivit sin kod. Vi passade också på att träna en del begrepp som höger, vänster, lodrätt, vågrätt och diagonalt.

Parallellt med detta startade vi kurs 1 på Code.org. Och därefter även kurs två. Eleverna fick arbeta två och två vid datorerna och ta sig genom kursen. Eleverna har tyckt att det har varit roligt men också tålamodsprövande med all problemlösning.

Här följer två exempel på uppgifter som tydligt tränar ett matematiskt innehåll samtidigt som eleverna lär sig programmera. Uppgifterna och således bilderna är hämtade på Code.org. 

Skärmklipp

Eleverna behöver kunskap om de geometriska formernas egenskaper och dess namn för att lösa uppgifterna. Hälften/dubbelt och begreppen hög och bred tränas också.

Skärmklipp2

Här ska eleverna matcha rätt kod till rätt geometrisk form. En  mycket bra uppgift för att träna på att föra och följa resonemang. Eleverna blev väldigt bra på att argumentera och förklara för varandra.

Vi börjar närma oss de moment där eleverna kan programmera så mycket att de kan rita olika geometriska former. Då är det dags för den bedömningsuppgift som jag utgick ifrån när jag började planera vårt matematikarbete med hjälp av programmering.  Det ska bli spännande att lyssna på elevernas resonemang och se om de har tillräckliga kunskaper inom geometri för att lösa uppgifterna.

Att diskutera
Vilka möjligheter/hinder ser ni med att använda er av programmering i skolan?

Har ni provat att arbeta med programmering? Vilka undervisningsstöd och program har ni i så fall använt er av? Vilka förmågor kunde ni se att eleverna fick utveckla?

Share Button

2 reaktioner på ”Programmera i skolan”

  1. Jag har använt appen Scratch jr i min klass. Vi har arbetat under en period i den. De har gjort små historier i appen både egna och även följt klara instruktioner om vad som ska finnas med. Ett roligt arbetssätt där eleverna både tränar begrepp, instruktioner, lär sig “prata in” olika röster och de behöver klura ut ” vilken kod” som gör att figuren gör som de vill. Roligt och lärorikt!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *