Under vårterminen har vi arbetat intensivt med problemlösning med eleverna i åk 3. Vi har följt modulen Problemlösning i Skolverkets Matematiklyft. Vi som pedagoger kan se att våra elever har gjort en mycket positiv utveckling inom alla förmågorna. Vi är övertygade om att arbetet med problemlösning är en del i de goda resultaten av de nationella ämnesproven i matematik.
Vad är det då som gör att elevernas kunskaper i matematik har ökat genom att vi arbetet med problemlösning?
Problemlösningen är övergripande, alla delar av det centrala innehållet i LGR11 kan täckas in genom problemlösningen. Eleverna blir inte styrda hur de ska lösa problemen, de får vara kreativa inom matematiken. Problemen kan lösas på många olika nivåer, alla elever arbetar med samma problem, men på olika nivåer. Alla elever kan lyckas, de löser problem på olika sätt men kommer fram till resultat. Det finns alltid utmaningar för alla elever i problemlösningen.
Först och främst måste eleverna få ett intressant problem, det kan vara verklighetsanknutna problem, eller faktiskt helt galna, roliga och tokiga problem.
När ett intresse finns hos eleven kan eleverna börja…
- leka med problemet
- samla information om problemet
- diskutera med någon
- hitta mönster
- prova hypoteser
- fundera på strategier och egna kunskaper
- kontrollera
- redovisa resultat
Frågor eleverna ställer under arbete…
- kan vi kontrollera vad vi kommit fram till
- vad händer om …
- hur många lösningar finns det
- hur vet vi att vi har hittat alla lösningar
Elevernas verktygslåda för att lösa problem…
- känner vi igen problemet, har vi löst något liknande
- gissa – testa – göra om
- göra problemet lättare
- skriva en ekvation
- göra en tabell – diagram
- arbeta baklänges
- rita
- använda konkret material
Problemlösningen är en av anledningarna till elevernas positiva utveckling, det finns fler och jag återkommer mer i senare blogginlägg.
Lärarexamen med inriktning mot årskurserna 1 – 7 inom framför allt matematik och NO-ämnena. Jag har fördjupat min matematikdidaktik med fokus på elever i behov av stöd.
Intressant!!! Har ni strategierna samlade så att eleverna kan “pricka” av dem eller hur är det upplagt?
Rikard
Vi repeterar och samlar alla strategierna på tavlan vid det tillfällena de arbetar med problemlösning. De finns även med i vår cirkel om problemlösning bland våra förmågor som sitter uppe på väggen.