Scroll To Top

Veronica Ranebjer

VeronicaR
Veronica Ranebjer

Mitt namn är Veronica Ranebjer och jobbar som förstelärare i matematik, teknik, No, idrott och engelska. För mig är det viktigt att anpassa för att kunna utmana varje elevs förmågor. Alla ska ha rätt att utvecklas så långt som möjligt varje dag och utvecklas till proaktiva människor. Interaktion är ett viktigt inslag i min undervisning.

Jag har ett nära samarbete med mitt arbetslag vilket resulterar i en ämnesövergripande undervisning som bildar en helhet för eleverna. Det skapar en trygghet och igenkännande, vilket i sin tur ger en bra inlärningsmiljö. Att reflektera tillsammans med eleverna, mitt arbetslag samt över min egen undervisning  är naturliga inslag i vardagen. Jag är inkännande och en tydlig ledare i klassrummet vilket är viktiga ingredienser i mitt klassrum.

Jag håller mig underrättad om aktuell forskning och prövar och omprövar för att nå så många eleverna som möjligt. Att sitta med i ledningsgruppen, delta och driva utvecklingsarbete som leder till förbättrade elevresultat och kollegialt lärande är några av mina uppdrag som förstelärare.


Mina inlägg

Begreppsträning

För att förstå en text bör 95 % av orden vara kända för eleverna menar Inger Lindberg & Sofie Johansson ...

Stadsmani-entreprenör på riktigt

Entreprenöriellt lärande handlar om att utveckla nyfikenhet, självtillit, kreativitet och mod att ta risker genom att pröva egna idéer och ...

Meningsfulla utvecklingssamtal

Utvecklingssamtal, ett måste eller ett redskap för att eleven ska bli ägare av sitt eget lärande? Ett utvecklingssamtal ska vara ...

Att koppla skolan till verkligheten

”Kan vi inte göra detta varje dag, i alla fall en gång i veckan? Det känns på riktigt och jag ...

Regler som förfaller

Människan hjärna är skapt för att organisera, systematisera och hitta de enkla lösningarna för att komma ihåg och lagra information ...

Lathund för att förstå – hjälp till självhjälp

Semantik, fonologi, pragmatik, syntax, morfologi och språklig medvetenhet. Prosodisk talstörning, utvecklingsförsening av oralmotorik, generell språkförsening, ospecificerad störning av tal- och ...

Uppföljning av matteläxan

Viagra gjorde det! Penicillinet gjorde det! Tabletter mot åksjuka gjorde det! Och så även min uppföljning av matteläxan! Vissa kallar ...

Läsförståelse i matematik

”Vi är alla svensklärare”, fick vi höra många gånger när Lgr11 implementerades. Fem år senare tror jag att vi alla ...

Kooperativt lärande-struktur för lärprocesser

Vi är nog alla överens att vi vill öka interaktionen mellan eleverna så att de får öva språket, tilltro till ...

Coniuncti forte – tillsammans starka

Höstterminen 2014 fick jag många nya uppdrag. Ett av dem var att planera och leda lärarforum, som  under vårterminen skulle ...

 

Undervisning och lärande