Malin Sjöberg

Jag heter Malin Sjöberg och är förstelärare på Klågerupskolan och undervisar i åk 4-7. Jag är legitimerad lärare i matematik, svenska, SO teknik och NO. Utöver min lärartjänst har jag varit handledare inom matematiklyftet.

Som lärare är jag mycket nyfiken och hittar därför ständigt nya inspirationskällor. Att arbeta med riktiga mottagare och rika uppgifter har utvecklat min undervisning. Jag arbetet mycket med att utveckla min undervisning med hjälp av de möjligheter den digitala tekniken ger oss. Jag vill att min undervisning ska kännas viktig på riktigt för eleverna och arbetar i det mycket ämnesövergripande inom NO- ämnen, men också med svenska och SO- ämnen. Jag har därför ett nära samarbete med kollegerna i mitt arbetslag och samplanerar för att skapa helheter för eleverna.

Mina inlägg:

Att få alla aktiva

I min förra blogg skrev jag om att få elever att bli börjare. Jag upplever att fler elever nu än ...

Minikyl är bättre än inget

Vi repeterar begrepp och fakta inför provet om livets utveckling. 70% har lämnat rätt svar, men vad svarade de som ...

Se ut?!

Kommer vi ha sexualkunskap i femman? Det är inte enkelt att undervisa elever i årskurs 5 när det kommer till ...

Fast det är ändå litta jobbigt!

För ett antal år sedan skrev en elev just så på ett prov vi hade: “Fast det är ändå litta ...

Laborera mera

Varför fortsätter jag vara lärare? Tar ett djupt andetag 8.15, fullt ös, fem minuter klassrumsbyte, fem minuter klassrumsbyte till längst ...

Plast och förändra en vana

Allt började med en plastpåse på golvet i klassrummet som ingen ville kännas vid. Det var början av terminen och ...

Det jobbiga samtalet

Hon ligger i sängen och gråter förtvivlat. Pappa har precis fått veta av skolans rektor att hon lagt ut en ...

Vad gör vi nu?

När terminen startade hade vi en plan för hur vårens utvecklingsarbete skulle se ut…. men som alla vet blir inget ...

Klara, färdiga, orka?

Vi har verkligen övat. Ibland upplever jag att matematiken alltför snabbt blir ett räknande och flyttande av siffror och att ...

Klara…färdiga…öva!

Pennan i handen...klara... färdiga... öva! 20 minuter och minst 20 tal att räkna. 20 tal på arbetsblad så inget bläddrande ...

Programmera mera

Under ett antal veckor har åk 5 och 6 läst teknik i samhället och programmering. Programmering är något jag verkligen ...

Tillgänglighet och struktur

Att få undervisningen utmanande och ge eleverna som siktar mot betyget A samtidigt stötta elever som kämpar för att nå ...

Ibland är det i pauserna det händer.

Jag upplever att vi lärare är duktiga på att planera och strukturera lektioner så att de ska bli så effektiva ...

Att komma överens

Som ett led i vårt arbetslags utvecklingsarbete fördjupar vi oss just nu i kooperativt lärande genom att vi läser ett ...

Jag vill inte, om avvärjningsbeteende

-Jag kan inte skriva på datorn. Knapparna känns helt konstiga!!! Frustrationen i rösten är tydlig.   När möjligheten ges att ...

Engineering med vattenhjul

Blev försöket med tydlig struktur istället en avprickningslista och vad hände med reflektionen? Försökte använda strukturen från teknikområdet High Flyers ...

Att planera en undersökning

Det blev inte som jag tänkt mig när jag läste igenom laborationsplaneringarna eleverna lämnade in. Bara att inse att bristen ...

En lysande grupp

När man ramlar in i något som har en lång tradition av “så här gör vi”, och man själv inte ...

Kan kängurur vara problemlösning?

Detta kan inte jag! JAG HATAR PROBLEMLÖSNING!!! JAG GER UUUUUPP! Det utlösande här var inte ett problemlösningstal utan ett vanligt ...

(H)järnkoll

Kan man lära sig vad som helst? Kan hjärnan bli full? Hur lär man sig bäst? Framgång i skolan är ...

Stafettmatte

Hur får man eleverna att ge sig tid att försöka en längre tid med en uppgift utan att ge upp? ...

Avrunda på ett ungefär

Ibland känns matematiken som ett minfält av missuppfattningar som sätter käppar i hjulet för eleverna i deras lärande. För ett ...

High Flyers Del 2 Kuverten

Alla känner vi nog ibland en frustration i slutet av ett arbetsområde över att vi inte riktigt nådde fram. Det ...

High Flyers Del 1

I våras fick jag, av min kollega Christian Abrahamsson, frågan om jag ville ingå i en forskningscirkel i NO/Teknik. I ...

Älskade, hatade Snapchat

Är Snapchat något som kontrollerar våra barn och ungdomar, som gör dem beroende av mobilen och stjäl deras fokus i ...

Tänk Om!  Draknästet

Den känslan när man kliver in i ett rum och bara känner att jag måste ha kommit fel! Efter att ...

Hen har det!

Vad gör en bra lärare? Vad gör en bra elev? Det har redan skrivits mycket om mindset och Carol Dweck ...

Tekniksamtal

Jag gillar att kunna sätta in saker i ett sammanhang. Jag ser helheter mer än detaljer. Ibland kan jag bli ...

Våga ha det obekvämt!

Visst är det mysigt när allt flyter på i lite lagom takt, man kan ta det lite lugnt och njuta ...

Det blir inte alltid som man vill

Startskottet I början av terminen gjorde några av mina kollegor mig uppmärksam på att mina elever bar keps. Visst visste ...

Universum, världsbilder och källkritik del 2

Kan man lita på något? I mitt förra inlägg skrev jag om hur eleverna i sitt sökande efter kunskaper i vårt ...

Universum, världsbilder och källkritik del 1 Gnuf

Under ett par veckor har vi arbetat med universum i fysiken i min femma. Det är ett område som har ...

Måste man sänka sig i sjuan?

För mig har det senaste året inneburit många förändringar. Jag har bytt skola och provat att undervisa på andra stadie ...

Hinken

Vad är det som gör att elever blir engagerade på en lektion och innebär det automatiskt att de lär sig ...

Lust att lära

Visst kan det kännas lite svårt att komma tillbaka efter ett sommarlov. Jag ville starta med något som kändes så ...

Får jag sämre omdöme på den här om jag får hjälp?

Att få besöka lärarkollegor är mycket lärorikt. En sak jag har lärt mig efter ett sådant besök hos Hanna Claesson ...

PISA 2015 och ALLA SKA LYCKAS

Vi arbetar med det på kommunens alla skolor just nu, att implementera strategin Alla ska lyckas.  I Svedala betyder Alla ...

Fruktsallad som undervisningsmetod?

God undervisning för mig är när det är driv i lektionen. Det ska inte bara var jag som pratar. Det ...

Lila prickar och små mattegrupper

Jag arbetar med en liten grupp i matematik. Det handlar om att reparera och att befästa. Sedan jag börjat arbeta ...

När alla pratar och ingen lyssnar

I den läroplan vi har nu trycker man mycket på kommunikation Jag har skrivit om det tidigare i "vad säger ...

Att orka skriva

När jag skrev sist hade vi kommit två veckor in i vårt arbete att förändra normen i ett klassrum där ...

När normen är varje man för sig själv

Kaos! Jag ska byta skola! Kul! Jag behöver nya utmaningar och få uppleva hur det gungar när man lär sig ...

Vad säger man när man inte vet vad man ska säga?

Det senaste året har jag arbetat mycket med resonemang och diskussioner. När Lgr11 kom och jag första gången skulle göra ...

Att arbeta tematiskt eller i block är roligt, jobbigt, svårt och utmanande.

Ibland när jag sätter mig med läroplanen inför ett nytt arbetsområde blir jag helt överväldigad av allt som ska hinnas ...

Den dag jag inte längre är nyfiken ska jag sluta jobba som lärare.

Av en händelse mötte jag en kille i ettan när han satt och skulle räkna matte. Jag skulle hämta ett mikroskop ...

Hur tänkte du när du satte ihop oss?

Vad är det som gör att jag att jag väljer att eleverna ska arbeta i par på en uppgift? Vi ...

När man inte riktigt vet vad man ska förvänta sig

BETT i London - fantastiskt. När jag tackade ja till erbjudandet visste jag inte riktigt vad jag skulle förvänta mig ...
Share Button

Undervisning och lärande