Johan Sander
Mitt namn är Johan Sander
och jag arbetar som förstelärare på Aggarpsskolan. Jag är legitimerad lärare i matematik, svenska och svenska som andrasprå. I min tjänst ingår även att ta emot och handleda lärarstudenter.
Jag strävar efter att bedriva undervisning som är strukturerad, kreativ och elevnära. Undervisning som får eleverna att själva vilja driva sin utveckling framåt. Mina lektioner följer en tydlig pedagogisk agenda med elevernas förmågor i centrum. Jag värdersätter ett klassrumsklimat som genomsyras av trygghet, samarbete och arbetsglädje. Jag tror att förtroendefulla relationer är grunden för ett framgångsrikt och hållbart lärande.
Jag är intresserad av skolutveckling i allmänhet och pedagogisk/psykologisk forskning i synnerhet. Inspireras och lärs ständigt av Ross W Greene och Bo Hejlskov Elvén, kring deras studier av barn som utmanar skolan med problemskapande beteende.
Med utgångspunkt i de styrdokument som reglerar mitt uppdrag vill jag fortsätta att utvecklas samt sprida det jag kan till mina elever och kollegor. Idag ”tappar” vi många elever längs vägen pga. fördomar och traditioner, det vill jag vara med och motverka.
Mina inlägg
Ledarskapet i klassrummet är omdiskuterat och innebär ständiga utmaningar. Elever som avbryter lektionen, kommer sent eller inte dyker upp alls ...
Ord som lätt skulle kunna komma från ett av mina klassrum, sagt (rakt ut givetvis) av någon av mina elever, ...
Den senaste tiden har olika former av kritik riktats mot Lågaffektivt bemötande (LAB). En proffesionell metod för bemötande och hantering ...
I det senaste avsnittet av UR:s lärarprogram Lärlabbet, sändes den 16/10 i SVT1, behandlas feedback och effektiv återkoppling i undervisningen ...
I tidigare inlägg har jag belyst mitt arbete kring elever som utmanar skolan med problemskapande beteende. Oftast utifrån Bo Hejlskov ...
Lågaffektivt bemötande är inte att inte ställa krav, det är att ställa krav som fungerar. En stol faller. Ett skrik ...
Att ständigt vara tillgänglig, på tårna, närvarande och nära eleverna är en stor del av min lärarroll. Men för att ...
Att framhäva läraryrket, dess roll och uppdrag är viktigt för mig. Det är ett för betydande yrke för att inte ...
I mitt tidigare inlägg (här) lyfte jag fram vikten av att skapa en skolmiljö som präglas av lugn, trygghet och ...
Under våren har jag besökt grundskolor och förskolor runt om i Svedala kommun med uppdrag att sprida kunskap och erfarenhet ...
Vid arbete med barn är det lätt att köra i diket, lätt att göra fel och det är alldeles för ...
Att vissa elever i skolan kräver ett extra bra bemötande för att inte hamna i bråk och/eller problemskapande beteende är ...
I mitt senaste inlägg här valde jag att belysa grunderna i PhD. Ross W Greenes modell CPS (Collaborative Proactive Solutions - Problemlösning ...
I augusti fick jag möjlighet att lyssna till Ph.d Ross W Greenes föreläsning Collaborative & Proactive Solutions (CPS). En föreläsning ...
Detta inlägg handlar om straff, tillrättavisningar och utskällningar. ”Ickeverktyg” som inte har visat sig ha någon positiv effekt hos den ...
I tidigare inlägg har jag belyst mitt arbete kring elever med beteendemässiga problem i skolan med fokus på ett lågaffektivt bemötande. Det är ...
Med utgångspunkt i att alla barn är unika. Unika med unika förmågor, styrkor, svagheter, känslor, tankar och personligheter behöver jag ...
Varje dag går, cyklar eller skjutsas barn till skolan. De allra flesta med en ryggsäck på ryggen. Ryggsäckar som är ...
Jag har tidigare skrivit flera inlägg om, beteendeproblematik i skolan. Men det finns fortfarande mycket kvar att lära, genomföra och ...
Hos mina elever finns det en otrolig lust att skapa berättelser. Utifrån fantasi, verklighet och fakta bubblar de av ord ...
Nu stundar snart skolavslutning på min skola. Ett sommarlov väntar. En tid för njutning och vila. Tid till det jag ...
På min skola har vi under en längre tid bedrivit ett utvecklingsarbete med fokus på BFL, Bedömning För Lärande. Kollegiet ...
"Barn vill göra rätt om de kan". Det är en av mina grundpelare som lärare och människa. Uttrycket är hämtat ...
Dagligen går barn till skolan med känslan av att inte passa in, rädda för att bli missförstådda och lämnade utanför ...
Som pedagog i mitt klassrum möts jag ständigt av ”utmaningar”. Dess karaktär och form är oftast av olika art och ...
Sedan en tid tillbaka har mina elever ingått ett “skriv-utbyte” tillsammans med en annan skolklass i Skåne. Ett utbyte som ...
Språket är vårt kulturella verktyg, det är det medel som gör att vi kan tänka och lära tillsammans. Det är ...
Denna bloggtext handlar om normer, jämställdhet och genus och är ett utdrag från min vardag som lärare. Det är också ...
Under våren har jag återigen fått möjlighet att stå bredvid den ordinarie undervisning och istället inta rollen som handledare. Och jag ...