Cornelia Falkentoft

Cornelia Falkentoft

Jag är lärare i tyska och engelska på Naverlönnskolan. Ju längre jag jobbar desto mer givande blir det.  Jag vill vara en god ambassadör för skola och utbildning. Med stor respekt för varje individ försöker jag skapa en inlärningsvänlig atmosfär i klassrummet. Självklart ska vara att vi lär av varandra och att varje elev får vara sig själv och satsa på sin utbildning. Jag arbetar hårt för att eleverna ska ha stor tilltro till sin egen förmåga för att våga utmana sina egna gränser. Som språklärare värnar jag dessutom om varje individs rätt att äga ett rikt språk (eller flera) för att så nyanserat som möjligt kunna verbalisera och förverkliga sina planer och önskemål i livet.

Jag vill också vara en positiv inspirationskälla för mina kollegor. Jag brinner för att tydliggöra läraruppdraget och för yrkets professionalism.

Läraryrket är fantastiskt kreativt och omväxlande. Jag sprider gärna min entusiasm till andra.
Cornelia Falkentoft


Mina inlägg

Läsförståelse – en nyckelkompetens!

Senast skrev jag om studiero som en förutsättning för ett gott lärande. Redan där berör jag läsförståelsens vikt, då gällande ...

Skolan: hot eller möjlighet – ångest eller trygghet?

“Ge barnen kärlek, mera kärlek och ännu mera kärlek, så kommer folkvettet av sig själv.” Alla känner till Astrid Lindgrens ...

Att äga klassrummet

Jag har skrivit om studiero i mina senaste inlägg och det kanske får vara nog nu. Men samtidigt är ju ...

Läsförståelse och studiero – det ena ger det andra

Just nu handlar mycket om studiero. Överallt poppar den upp till ytan. Bra, för utan den blir det nog ingen ...

Alla goda ting är tre. Studierons tre förutsättningar!

Didaktik – Ledarskap – Relationer ⇒ Studiero På agendan för vårt systematiska kvalitetsarbete, SKA, står Studiero som ett prioriterat mål ...

Text i kontext – en tydlig start ger mersmak

Förra gången slutade jag med orden: “Tysklektionen flöt sedan på i lagom takt. Även det kräver att läraren är fortsatt ...

Fungerande rutiner – välbefinnandets profit

Har ni läst mina två tidigare inlägg? Då har det inte undgått er, att Helena Wallbergs bok ”Lektionsdesign” har spelat ...

Lektionsdesign i cyberspace, del 2

Efter några veckors fjärrundervisning hade alla blivit vana vid “den nya skolan”. Vi kom snabbare igång, de nya rutinerna var ...

Lektionsdesign i cyberspace? del 1

Under hela läsåret har vi på vår skola - corona pandemin till trots - fortsatt att utveckla, analysera och omsätta ...

Stopp! Vad håller jag på med? Resiliens kan tränas.

“Så trött jag är! Inte ett vik till! Oj, så jobbigt! Orkar snart inte! Det är så synd om m…” ...

”Jägare eller jordbrukare? Vi har alla ADHD.”

Svedala kommun hade KU-dag i fredags, 25 september, och jag tänkte dela några tankar och funderingar med er. I slutet ...

Att utveckla lärarskickligheten gör jobbet roligare.

Förra veckan, på en tysklektion, utspelade sig följande lilla dialog, som för några år sedan inte hade kunnat äga rum, ...

Självsaboterande handlingar…och hur det gick sen

Har ni läst mitt förra inlägg? Sedan dess har jag varit på en föreläsning till med Torkild Sköld, del 2 ...
/ / Redaktion

Självsaboterande handlingar hos pojkar…

…och flickor, givetvis, hur ändrar man dem? Nyligen, på mitt medarbetarsamtal, fick jag frågan vad jag är speciellt nöjd med ...

Använd din röst rätt och erövra ditt klassrum!

Jag har skrivit om det mesta som försiggår i ett klassrum: kroppsspråk, de första 10 minuternas betydelse, struktur, ”ficklampor i ...

Harmoni i den studiefrämjande undervisningen

Läraren: Pondus, självförtroende, engagemang, glädje Eleven: Lojalitet, respekt, samarbete, skratt Det har skrivits bra inlägg runt främjandet av elevens egen ...

Ämnesövergripande temaarbete – lätt som en plätt!

I det här fallet får jag byta ut ”plätt” mot ”paella”. Mums! Tyvärr kan jag inte ta åt mig äran ...

Flipgrid – kul och användbart!

I mitt förra inlägg försökte jag lyfta att elevernas upplevelser runt ”rolig undervisning” inte nödvändigtvis måste innebära att läraren har ...

Rolig undervisning – men hur?

Jag hade lite idétorka inför det här inlägget och frågade helt enkelt mina elever vad de tyckte kunde vara intressant ...

Att leda samtal

Vi lärare har många uppdrag som ligger utanför ramen för undervisning. Att hålla i samtal är ett av dem. Vi ...

Eine Erlebnisreise – en upplevelseresa

Dag 1 Vi är på väg – igen. 13 elever och två lärare fortsätter med Svedala kommuns internationaliseringsuppdrag och samarbetet ...

Spol-18+exel=WOW!

(Utläses: Språkolympiaden 2018 plus excellenta elever lika med fantastiskt!) Att skriva om undervisning förväntas i många inlägg. Men den här ...

Prov och test – elevens ”vän eller pest”?

Vissa elever rätar på sig, fokuserar blicken, har - vid skriftliga prov - sina datorer laddade och klara eller pennorna ...

Så kul att lära sig om Berlins sevärdheter – inte sant?

Av min kollega Björn Perssons blogginlägg om undervisning i samhällskunskap Att växla upp och höja förväntningarna fick jag inspiration att vilja ...

IT i utbildningen – även utanför klassrummet

Den 30 oktober 2017 hade vi på Naverlönnskolan i Svedala kompetensutveckling med temat ”Digital metodik”. Det låg i linje med ...

Detta läsår ska mina elever lära sig att bli mer ”resilenta”.

Det finns ingen riktigt bra översättning för det engelska adjektivet ”resilient”. Alla möjliga varianter dyker upp ”elastisk, spänstig, motståndskraftig, ihärdig, ...

Tid för reflektion – vad har jag lärt mig under läsåret?

Här sitter jag och tittar ut över havet. Vad har vågorna att göra med min lärarroll? Under ett läsår händer ...

Vad är viktigast: att jag lär känna eleverna eller mig själv?

Jag hör ibland och säger det väl själv oftare än jag tror ”Den klassen är så orolig” eller ”Oh, vilken ...

Värdeskapande undervisning – oftast i små steg, ibland i stora kliv!

Värdeskapande undervisning – definition: Individer som skapar något som är av värde för någon annan. I vår strävan att framhäva ...

Formativt förhållningssätt – stön? Nej, tips, råd och rön!

I mitt förra inlägg skrev jag om Anna Tebelius Bodins undersökningar om hur elevens hjärna fungerar i ett klassrum. Jag ...

I huvudet på en elev – gärna mer om hjärnan!

I mitt förra inlägg Inkludering och involvering – några riktigt bra genomförda idéer nämnde jag som hastigast I huvudet på ...

Inkludering och involvering – några riktigt bra genomförda idéer

Tittar man snabbt in i ett klassrum idag, kan det te sig som för hundra år sedan. Det mesta är ...

Från F till A – hurra, så bra!

"Från F till A - hurra, så bra! När betygen kommer ska varenda unge vara gla’! " Det är ju ...

Kamratbedömning: för- och nackdelar

Vi har studiedag den 18 mars och merparten av dagen ska ägnas åt betyg och bedömning – igen. Kan det ...

Läraren, betygen, makten och vanmakten!

Välkomna till 2016! Jag fortsätter mitt fantastiskt meningsfulla och spännande arbete som språklärare på Naverlönnskolan i Svedala. Nu har vi ...

Fortsättning av Det klassrum som möter mig varje dag är en spegelbild av min egen attityd.  

Den 10 november 2015 skriver jag så här: En del av innehållet som det här inlägget skall handla om ligger ...

Det klassrum som möter mig varje dag är en spegelbild av min egen attityd.

Då var det dags att möta nya utmaningar. Varken lärarens eller elevens utvecklingspotential får slå sig till ro, för då ...

Ett inbjudande klassrum – att fånga studieatmosfären

Vad har Seneca den yngre (ca 4 f Kr. – 65) gemensamt med Friedrich Georg Jünger (1898-1977)? Säkert en del ...

Lärarens professionalism

I mitt förra blogginlägg F…igen!? beskrev jag hur mina lektionsplaneringar och mitt agerande i klassrummet hade påverkat studieklimatet, så att två ...

F…igen!?

Risk för F? Utred orsaken och lös problemet tillsammans! Så lyder rubriken i en artikel som Arbetslag 2 på Naverlönnskolan diskuterade ...

 

Share Button

Undervisning och lärande