Björn Persson

Björn PerssonJag heter Björn Persson och är en av Svedala kommuns förstelärare. Jag arbetar på introduktionsprogrammen på Nils Fredriksson Utbildning. I botten är jag utbildad SO-lärare för åren 4-9, och är också behörig i matematik. Då mina elever alltid har olika skolbakgrund, olika målsättningar och olika förutsättningar, så tenderar min undervisning att bli väldigt individanpassad.

Jag jobbar  mycket med respons i direkt i undervisningen, för att kunna hjälpa varje elev framåt så mycket som möjligt oavsett var de befinner sig just nu. En förutsättning för detta är att jag måste ha en så bra relation som möjligt med var och en. Utan relationen får jag aldrig det mandat jag behöver för att kunna nå mina elever.


Mina inlägg:

Det dynamiska året 22-23

Då var det dags för den årliga återblicken och summeringen. Läsåret 22/23 har bjudit på en symfoni av lektionssituationer. Det ...

Goda relationer i klassrummet

I vårt utvecklingsarbete på NFU, har vi de senaste åren arbetat med temat elevers kognitiva motivation. Vi har tagit oss ...

Elevers motivation #2

I mitt förra inlägg på Förstelärare bloggar, skrev jag om hur vi, på NFU, arbetat med elevers kognitiva motivation. Mer ...

Elevers motivation

I vår pedagogiska utvecklingsgrupp har vi under de senaste åren arbetat med att fortbilda oss om hjärnans kognitiva funktioner. Vi ...

Demokratiresan

När detta läsår började ville jag förändra mitt fokus i undervisningen i samhällskunskap på introduktionsprogrammen. Jag har tidigare utgått ifrån ...

Crash course i demokrati

Ibland tar mina SO-lektioner oväntade vändningar. Elevernas associationsbanor kan för mig vara svåra att förstå, men de gör att frågor ...

Repetition är kunskapens moder

I mitt förra inlägg skrev jag om vikten av snabb respons i klassrummet. I detta inlägg ska jag gå vidare ...

Sammanhang, inkludering och motivation

När denna termin skulle starta i augusti blev vi som jobbar på introduktionsprogrammen överraskade. Listan över elever var mycket längre ...

Corona drabbar på olika sätt

Läsåret 2020–2021 har på många sätt varit märkligt. Corona har legat som en blöt filt över verksamheten. Distansundervisning enligt olika ...

Backa – gå fram – backa igen

I mitt förra blogginlägg, Expert novis lärare elev, skrev jag: Kunskap är de fakta och procedurer som länkats samman och ...

Expert novis lärare elev

På senaste tiden har jag medvetet och aktivt skalat av min undervisning. Jag har sänkt tempot och ägnat mer tid ...

Skärmparadoxen

Sen jag började arbeta som lärare för 17 år sedan har datoranvändningen i skolan formligen exploderat. Mitt första lärarjobb var ...

Reflektioner från ett digitalt klassrum – del 2

Nu håller jag på att avsluta den märkligaste terminen hittills i mitt liv som lärare. Märklig på så vis att ...

Reflektioner från ett digitalt klassrum

Så kom då dagen då den digitala kompetensen på fullt allvar sattes på prov. Dagen då vi inte längre kunde ...

Reflektion över pojkars och flickors påverkan på elevgruppen

Språkintroduktionsdelen av introduktionsprogrammen har ända sedan start varit dominerad av pojkar. De flesta åren har det faktiskt bara varit pojkar ...

Föränderlighet och flexibilitet

Som jag beskrivit flera gånger förr, är föränderlighet den enda konstanten när man arbetar på introduktionsprogrammen. Detta läsår skiljer sig ...

Demokrati och samhällskunskap valåret 2018

Nytt skolår, nya elever. Delvis. Vissa elever har jag kvar i elevgruppen från förra läsåret, men en hel del är ...

Person eller resultat? Betygssättningens baksida

Så sitter jag här igen. I de sista skälvande veckorna på terminen. Den tidpunkt som hela läsåret har strävat mot ...

Matematik och samhällskunskap – synergieffekter med effektiv ränta

På introduktionsprogrammens individuella alternativ har vi, i matematiken, arbetat ett tag med bråk och procent. Detta upplevs av många elever ...

Att arbeta med ideologier på introduktions-programmen.

En av finesserna med att arbeta med grundskoleundervisning på en gymnasieskola är att man kan välja att arbeta med samma ...

Att härleda och bygga från grunden

De senaste åren har jag i historia valt att inleda kursen med ett avsnitt om Gustav Vasa och vad han ...

Att växla upp och höja förväntningarna

Vad är ett samhälle? Vad innebär begreppet demokrati? Vad betyder representativ demokrati? Hur styr man ett land? En by? En ...

Uppstartsutmaning

Nu har det gått nästan en månad sedan höstterminen 2017 började för eleverna. Det är givetvis en spännande förstavecka både ...

Trygghet, stabilitet och meningsfullhet i en kaotisk tillvaro

Jag har alltid sett mig själv som en lite busig lärare. En lärare som gjorde det oväntade, som hade en ...

Lektionsobservationer – vägen mot kollegialt lärande del 2

Som jag skrev i mitt förra inlägg, Vägen mot kollegialt lärande, har vi på NFU, sedan 2014, arbetat mot målet ...

Vägen mot kollegialt lärande

2014 påbörjades arbetet mot ökat kollegialt lärande på NFU, med syftet att öka samsynen på hur vi ska bedöma elevernas ...

Jag kan inte! Jag fattar inte! Det är inte lönt!

Jag läste precis Stina Landéns blogginlägg ”Mental träning – en viktig del av lärprocessen” om hur vissa ord i sig ...

Matematisk förståelse för nyanlända

Att undervisa nyanlända på språkintroduktion i matematik är både otroligt givande och väldigt krävande. Hur undervisar jag elever som ännu ...

Tydlig planering

Att ha en färdig planering att luta sig mot när lektionerna ska förberedas är fantastiskt skönt. Att redan i förväg ...

Reflektion över läsåret som gått

Nu är terminen i stort sett slut och det är full aktivitet med betygssättning och kringarrangemang inför avslutningen. Det är ...

Att arbeta med fusklappar

För ett tag sedan kom jag på en elev med att fuska på ett prov. Hen satt och smusslade med ...

Religion, politik och nyttan av att använda sig av sin elevgrupp

När jag satte mig vid min dator för att skriva detta blogginlägg, så hade jag som vanligt en handfull mer ...

Varför ska jag kunna det här?

"Längtan efter kunskap är som törsten efter rikedom - den ökar under förvärvandet." -Laurence Sterne - Varför ska jag kunna ...

Orden är nyckeln

I mitt förra inlägg diskuterade jag hur jag hade börjat integrera Google Classroom i undervisningen på ett mer övergripande sätt ...

Allt är ”som vanligt”

När detta läsår inleddes och jag satt vid mitt skrivbord för att planera terminens undervisning så insåg jag ganska omgående ...

Pedagog och person, lärare och människa, elev och individ

Detta inlägg är inspirerat av Cornelia Falkentofts text ”Ett Inbjudande Klassrum - Att fånga Studieatmosfären” som handlar om hur vi ...

Hur långt kan man förenkla kunskapskraven innan de förlorar sin betydelse?

Att målen för undervisningen ska vara synliga för och väl kända av eleverna är något som lärare landet över lägger ...

Lärande diskussioner

Ibland måste man som lärare släppa sin lektionsplanering och hoppa på en diskussion när den uppstår spontant bland eleverna. Om diskussionsämnet går ...

Räkneberättelser i matematiksvenskan

För ett tag sedan skrev jag om att jag skulle få en ny undervisningsgrupp i ett nytt ämne som vi ...

Att läsa tillsammans

En av mina undervisningsgrupper består av elever som är väldigt språksvaga. Vissa är dyslektiker, andra har inte bott i Sverige ...

En helt ny utmaning

Att vara lärare innebär att man ofta måste vara beredd på förändringar i elevgrupper, arbetssätt och metoder. Nu fick jag ...

När målen blir viktiga för eleverna

Under hösten har jag haft förmånen att få undervisa en klass på Barn och fritidprogrammet. Jag har dem i en ...

Synliggöra lärandet i matematik

Detta året tänker jag fördjupa mitt arbete med synligt lärande i matematik med att ta avstamp i de fem nyckelstrategierna ...

Osäker start

Så, då var vi igång igen! Tre veckor sen terminen började för eleverna. Nytt gäng, som varje år. Dock med ...

Göteborgsresan

För ett par veckor sedan åkte jag med min elevgrupp till Göteborg. Detta var en resa som eleverna planerade tillsammans ...

Låt eleverna tänka högt

En arbetsmetod som fungerat väldigt bra för mig, kallar jag för ”Jag vet inte-metoden”.  När jag var ny som lärare ...

Så fel det kan bli

Jag har alltid en övergripande målsättning med min undervisning och det är att eleverna ska förstå vad det är de ...

Förstår du vad du läser?

Jag arbetar på en gymnasieskola. Ibland ser jag larmrapporter i media om elever som gått ut högstadiet utan att kunna ...

Didaktiskt kontrakt

Att vara elev kan säkert vara skrämmande, förvirrande och krävande, samtidigt som det kan vara roligt, utmanande och stimulerande. Detsamma gäller ...

Ny termin, ny energi

Nu är vi inne på vårterminens andra vecka och jag tycker mig ana en något ökad arbetsmoral hos mina elever ...
Share Button

Undervisning och lärande