Björn Persson
Hej! Jag heter Björn Persson och är en av Svedala kommuns förstelärare. Jag arbetar på introduktionsprogrammen på Nils Fredriksson Utbildning. I botten är jag utbildad SO-lärare för åren 4-9, men jag undervisar också mycket i matematik, vilket jag har gjort i snart nio år. Då mina elever alltid har väldigt olika skolbakgrund, olika målsättningar och väldigt olika förutsättningar, så tenderar min undervisning att bli väldigt individanpassad.
Jag jobbar mycket med respons i direkt i undervisningen, för att kunna hjälpa varje elev framåt så mycket som möjligt oavsett var de befinner sig just nu. En förutsättning för detta är att jag måste ha en så bra relation som möjligt med var och en. Utan relationen får jag aldrig det mandat jag behöver för att kunna nå mina elever.
Mina inlägg:
På senaste tiden har jag medvetet och aktivt skalat av min undervisning. Jag har sänkt tempot och ägnat mer tid ...
Sen jag började arbeta som lärare för 17 år sedan har datoranvändningen i skolan formligen exploderat. Mitt första lärarjobb var ...
Nu håller jag på att avsluta den märkligaste terminen hittills i mitt liv som lärare. Märklig på så vis att ...
Så kom då dagen då den digitala kompetensen på fullt allvar sattes på prov. Dagen då vi inte längre kunde ...
Språkintroduktionsdelen av introduktionsprogrammen har ända sedan start varit dominerad av pojkar. De flesta åren har det faktiskt bara varit pojkar ...
Som jag beskrivit flera gånger förr, är föränderlighet den enda konstanten när man arbetar på introduktionsprogrammen. Detta läsår skiljer sig ...
Nytt skolår, nya elever. Delvis. Vissa elever har jag kvar i elevgruppen från förra läsåret, men en hel del är ...
Så sitter jag här igen. I de sista skälvande veckorna på terminen. Den tidpunkt som hela läsåret har strävat mot ...
På introduktionsprogrammens individuella alternativ har vi, i matematiken, arbetat ett tag med bråk och procent. Detta upplevs av många elever ...
En av finesserna med att arbeta med grundskoleundervisning på en gymnasieskola är att man kan välja att arbeta med samma ...
De senaste åren har jag i historia valt att inleda kursen med ett avsnitt om Gustav Vasa och vad han ...
Vad är ett samhälle? Vad innebär begreppet demokrati? Vad betyder representativ demokrati? Hur styr man ett land? En by? En ...
Nu har det gått nästan en månad sedan höstterminen 2017 började för eleverna. Det är givetvis en spännande förstavecka både ...
Jag har alltid sett mig själv som en lite busig lärare. En lärare som gjorde det oväntade, som hade en ...
Som jag skrev i mitt förra inlägg, Vägen mot kollegialt lärande, har vi på NFU, sedan 2014, arbetat mot målet ...
2014 påbörjades arbetet mot ökat kollegialt lärande på NFU, med syftet att öka samsynen på hur vi ska bedöma elevernas ...
Jag läste precis Stina Landéns blogginlägg ”Mental träning – en viktig del av lärprocessen” om hur vissa ord i sig ...
Att undervisa nyanlända på språkintroduktion i matematik är både otroligt givande och väldigt krävande. Hur undervisar jag elever som ännu ...
Att ha en färdig planering att luta sig mot när lektionerna ska förberedas är fantastiskt skönt. Att redan i förväg ...
Nu är terminen i stort sett slut och det är full aktivitet med betygssättning och kringarrangemang inför avslutningen. Det är ...
För ett tag sedan kom jag på en elev med att fuska på ett prov. Hen satt och smusslade med ...
När jag satte mig vid min dator för att skriva detta blogginlägg, så hade jag som vanligt en handfull mer ...
"Längtan efter kunskap är som törsten efter rikedom - den ökar under förvärvandet." -Laurence Sterne - Varför ska jag kunna ...
I mitt förra inlägg diskuterade jag hur jag hade börjat integrera Google Classroom i undervisningen på ett mer övergripande sätt ...
När detta läsår inleddes och jag satt vid mitt skrivbord för att planera terminens undervisning så insåg jag ganska omgående ...
Detta inlägg är inspirerat av Cornelia Falkentofts text ”Ett Inbjudande Klassrum - Att fånga Studieatmosfären” som handlar om hur vi ...
Att målen för undervisningen ska vara synliga för och väl kända av eleverna är något som lärare landet över lägger ...
Ibland måste man som lärare släppa sin lektionsplanering och hoppa på en diskussion när den uppstår spontant bland eleverna. Om diskussionsämnet går ...
För ett tag sedan skrev jag om att jag skulle få en ny undervisningsgrupp i ett nytt ämne som vi ...
En av mina undervisningsgrupper består av elever som är väldigt språksvaga. Vissa är dyslektiker, andra har inte bott i Sverige ...
Att vara lärare innebär att man ofta måste vara beredd på förändringar i elevgrupper, arbetssätt och metoder. Nu fick jag ...
Under hösten har jag haft förmånen att få undervisa en klass på Barn och fritidprogrammet. Jag har dem i en ...
Detta året tänker jag fördjupa mitt arbete med synligt lärande i matematik med att ta avstamp i de fem nyckelstrategierna ...
Så, då var vi igång igen! Tre veckor sen terminen började för eleverna. Nytt gäng, som varje år. Dock med ...
För ett par veckor sedan åkte jag med min elevgrupp till Göteborg. Detta var en resa som eleverna planerade tillsammans ...
En arbetsmetod som fungerat väldigt bra för mig, kallar jag för ”Jag vet inte-metoden”. När jag var ny som lärare ...
Jag har alltid en övergripande målsättning med min undervisning och det är att eleverna ska förstå vad det är de ...
Jag arbetar på en gymnasieskola. Ibland ser jag larmrapporter i media om elever som gått ut högstadiet utan att kunna ...
Att vara elev kan säkert vara skrämmande, förvirrande och krävande, samtidigt som det kan vara roligt, utmanande och stimulerande. Detsamma gäller ...
Nu är vi inne på vårterminens andra vecka och jag tycker mig ana en något ökad arbetsmoral hos mina elever ...