Scroll To Top

Bengt Christensson

Bengt Christensson
Bengt Christensson

Jag heter Bengt Christensson och har jobbat som lärare på Klågerupskolan sedan 1981. Min lärarlegitimation ger mig behörighet i trä- metallslöjd och matematik. För närvarande undervisar jag endast i trä- metallslöjd. Elevgruppen omfattar så3 – så9. Jag har en ledande funktion i den fortbildning som nu genomförs bland kommunens slöjdlärare. Dessutom är jag en drivande kraft i skolans traditionsgrupp som arrangerar terminsavslutningar och andra återkommande evenemang.

För mig är en bra relation till eleven nyckeln till optimal inlärning. Jag ser det som en utmaning att på bästa sätt kunna individualisera för att ge var och en bästa förutsättningar att utveckla kunskaper och färdigheter.

Tydlig struktur och fastlagda lektionsrutiner är viktigt. Trots detta är jag nyfiken på att prova nya undervisningssätt och variera hur jag tar mig an olika arbetsområden. Både utefter egna idéer och aktuell forskning.

Jag vill utmana mina elever till att tänka utanför komfortzonen och hitta sina egna idéer avseende tillverkningsobjekt, material, metoder och tekniker. Ofta har jag lika många olika tillverkningsobjekt som jag har elever under en slöjdlektion, detta trots att det finns ett gemensamt arbetsområde. Ofta inleder jag med att eleven sätter upp ett individuellt mål för lektionen, ett mål som sedan utvärderas vid lektionsslut. I elevernas utvärderingar ser jag möjligheter att ytterligare utveckla undervisningen.

Jag vill visa på glädjen att uttrycka sig i skapande verksamhet och ta vara på den kreativa bit som slöjdämnet verkligen erbjuder. Jag anser det även viktigt att förmedla värdet av de praktisk-estetiska ämnena, inte bara som vardagskunskaper utan även som stimulans för sinnen, fantasi, skapande, självförverkligande m.m.

Mina inlägg

Genus och jämställdhet, tankar ur ett klassrumsperspektiv

Ibland låter jag mina elever granska elevarbeten från någon annan klass. Uppgiften är att eleverna ska försöka avgöra om det ...

Med koll på lärandemål

Varje pedagog vet att undervisa är en sak. Att eleven efteråt kommer ihåg eller kan det stoff som undervisningen gav, ...

”Men tänk om det blir fel Bengt”!

Kanske har du hört uttrycket ett antal gånger från elever som p.g.a. osäkerhet initialt hellre avstår från att genomföra en detalj/moment ...

Säkerhetstänk med eleverna

”Hur vågar du ställa elever vid slöjdsalens maskiner? Är du inte rädd att de skadar sig”?  Den frågan får jag ...

Frågeord som arbetsredskap

”När Var Hur” hette den serie av årsböcker som under DN:s förlag utgavs från 1945 – 2008. Titeln är kort ...

Mobil i klassrummet – tillgång eller belastning?

Smartphonen har gjort sitt intågande i allas vår tillvaro och påverkar på olika sätt vardagsrutinerna. För elevernas del var det i ...

”Vad ska jag göra nu Bengt”?

Kommentaren i rubriken kan vara helt berättigad men här  tänker jag belysa när den används som ett verktyg för att ...

Ett ämnes berättigande

Vad är anledningen till att vi har de skolämnen som vi har? Och vilket berättigande har ett skolämne? Vi pedagoger ...

Föräldrars reaktion på elevens skolresultat

Jag har ibland undrat var slöjdprocessen slutar. I klassrummet? I hemmet? Eller kanske någon annanstans? Som pedagog har du kontroll ...
Share Button

Undervisning och lärande