Populärkultur i undervisningen

Dags att dra igång läsåret.
Under sommaren brukar jag lyckas stänga av, tömma och rensa lärarhjärnan på effektivt sätt. Jag fyller istället på med allt som jag inte hinner med annars. Den här sommaren har jag tittat oförsvarbart mycket på fotboll och OS, plöjt tv-serier och pocketböcker, kollat på film som jag inte hunnit se under året, lyssnat mycket på radio och poddar och grillat i ur och skur.

Detta härligt lättsamma leverne leder som vanligt till att jag i mitten av augusti nästan lite panikartat undrar hur jag ska kunna fylla alla lektioner ett helt läsår med vettigt och roligt innehåll…
Räddningen hittar jag ofta bland sommarens avbetade aktiviteter.

Jag har även i tidigare blogginlägg skrivit om att jag tycker att det är kul att jobba med populärkultur och dess dramaturgi som bas i pedagogiken. Det är säkert fler än jag som under sensommaren funderat kring möjligheterna kring att använda Pokémon Go i undervisningen… Nu har jag inte riktigt blivit övertygad av just det spelet, men efter sommaren som gått har det dykt upp några andra idéer!


Sommarpratarna

Min kollega Katrin Heimdal tänker jobba i svenska med “Sommarpratarna” som tema. Katrin har med utgångspunkt i Sommarpratarna utarbetat ett helt arbetsområde med lektionsplanering och tillhörande bedömning som jag fått ta del av. En fantastisk idé och ett både roligt, kunskapskravsvänligt och lättillgängligt sätt att ta sig an svenskämnet. Sommarpratarna, eller Sommar i P1 som det egentligen heter,  finns att lyssna på via Sveriges radios hemsida.


Tanken är att eleverna ska välja ut och lyssna på en sommarpratare (med musik) och sedan jobba med det de hör, både under lyssningen och efteråt.

I arbetet ingår att utifrån stödpunkter analysera och tycka till, hitta röd tråd, komma med egna åsikter och fundera kring talarens intentioner. Man ska dessutom hitta kopplingar mellan pratet och valet av musik.

Utav svaren på stödpunkterna ska det skrivas sammanfattning i löpande text med allt vad det innebär kring styckeindelningar, rubriksättning, inledning och avslutning. Det uppstår då också möjlighet att läsa en kompis analys och ge feedback samt få feedback och bearbeta sin egen text.

Man kan också dra det så långt som till en power-point-redovisning där man kopplar samman bild och text.

Som lärare i svenska är en idé och ett arbetsområde som  det Katrin utarbetat en guldgruva som kan kopplas till väldigt många kunskapskrav. Jag blir sugen på att göra uppgiften själv och det känns som en bra utgångspunkt för en uppgift!

Lässtrategier för att förstå, tolka och analysera texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, tema och motiv samt deras syften, avsändare och sammanhang.

Centralt innehåll år 7-9, svenska

 

 

Genom att göra enkla, kronologiska sammanfattningar av olika texters innehåll och kommentera centrala delar med viss koppling till sammanhanget visar eleven grundläggande läsförståelse.

Kunskapskrav (E), år 7-9, svenska

 

 

 

 


Skriva en deckare

Vid ett par tillfällen i sommar när jag tittat på Barnkanalen tillsammans med mina barn har vi sett programmet Mysteriet på Barnkanalen, ett mycket underhållande program där olika kända karaktärer från SVT´s olika program för barn figurerar. Programmen följer samma mönster som en enkel deckare även om brotten är synnerligen lindriga:

  • Problemet / brottet uppstår tidigt.
  • Flera misstänkta.
  • Händelser och detaljer som får “deckaren” att misstänka flera personer.
  • Avgörande avslöjande detalj placeras subtilt ut på vägen.
  • Deckaren löser fallet, utser den skyldige och redogör för hur allt gått till.

Programmet är för yngre barn, men är en pekbokstydlig uppvisning i hur man kan bygga upp en deckare. Jag tänker mig ett arbete där man behöver jobba med mycket planering innan texten börjar skrivas. Perfekt för den som jobbar mycket med tankekartor. Mysteriet på Barnkanalen kan hittas via SVTplay.

 

Eleven kan skriva olika slags texter med tydligt innehåll och väl fungerande struktur samt god språklig variation.

 

Kunskapskrav år 6 (A), svenska

 

Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag.

 

Centralt innehåll år 6, svenska

 


Det är en tacksam uppgift att skapa undervisning kring något man själv uppskattar och är väl insatt i. I svenska går det dessutom att applicera både centralt innehåll och kunskapskrav så att undervisningen får rätt riktning.


Att diskutera

  • Fundera på om det finns något inom populärkulturen som du skulle kunna använda dig av i undervisningen.
  • Det kanske redan finns något du använder dig av. Dela med dig och inspirera!
  • Finns det något bra forum för att dela med sig av undervisningsidéer på din arbetsplats? Hur skulle detta annars kunna lösas?
Share Button
Om författaren

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *