Pedagogisk promenad

Skolan är en av de viktigaste platserna jag känner till. Världens framtid, eleverna, tillbringar en stor del av sitt liv där och det är värt att ta in och fundera över hur skolan kan upplevas för dem. Det finns garanterat saker att vara stolt över, saker som vi står “hemmablinda” inför till vardags och sådant som absolut behöver förändras…

På upptäcktsfärd genom skolan

När jag promenerar genom korridorerna på Spångholmsskolan strömmar intrycken mot mig. Jag möter glada och spralliga fyror som just börjat på skolan. Två av dem har skrivit ner ett recept på slime på en liten lapp som jag får. Jag ser gamla målade bilder upphängda den gula tegelväggen och som måste vara skapade av elever som vid det här laget förmodligen är vuxna och kanske har egna barn i skolan. Jag hör ett hjärtligt skratt inifrån ett arbetsrum och vet att där sitter kollegor som jag kan söka stöd hos. Jag känner den angenäma lukten från matsalen och tänker på allt fint som personalen i matsalen gör för oss på skolan och vilken central punkt matsalen är. Jag ser ett elevskåp som förmodligen har mött en fot på ett olyckligt sätt och jag ser en krossad ruta som varit tejpad i flera veckor. Jag ser klotter med ett trist budskap på vägen ut på skolgården och väl där ute ser jag ett gäng elever som tränar cheerleading  på sin lunchrast.De bygger en mänsklig pyramid och är fullt fokuserade på sin uppgift. En av mina egna elever sitter och tränat ackord på en gitarr. Någon har lyft ut ett schack och funderar ut listiga drag. Allt detta är bara små skärvor av det som bygger skolan jag jobbar på.


Pedagogisk promenad

För en tid sedan läste jag “Undervisningen mellan oss” av Anne-Marie Körling. I den berättar hon om bland annat om den “Pedagogiska promenaden” och vad den innebär enligt henne.

I sin enklaste form är en pedagogisk promenad som den låter, en promenad genom skolan där man läser av skolan som den är. Jag tycker att Anne-Marie Körling har en sympatisk tanke i att genomföra promenaden utan mål eller sikte. Allt för att man ska kunna ta in så mycket som möjligt med ögon, öron och med hjälp av övriga sinnen. Att det är just detta som är målet.

Att skolan måste utvecklas betyder inte att den är utan innehåll i dag. Tvärtom.

Några av syftena med en pedagogisk promenad är att:

  • möta eleverna
  • möta de som jobbar i skolan
  • skapa kännedom om det som händer i skolan
  • se detaljer och sammanlänka dem till helheter
  • se och upptäcka förändringar
  • känna av atmosfär och kultur

Att skolan måste utvecklas betyder inte att den är utan innehåll i dag. Tvärtom. Den är fylld av innehåll och det är nyttigt att lyfta blicken och blicka utanför sin egen pedagogiska bubbla ibland.


Själv tycker jag att man kan göra en pedagogisk promenad på olika sätt.

Man kan göra den ensam och för egen del, tillsammans med kollegor eller varför inte tillsammans med elever. En av de viktiga sakerna med en pedagogisk promenad måste vara reflektionen eller samtalet som är kopplat till promenaden. Hur upplever vi skolan?

Uppstår det tankar om utveckling? Ser vi några mönster? Någon kultur på gott eller ont?  Vad finns det att vara stolt över, att bygga på, tillföra eller att förändra?

Den pedagogiska promenaden ska synliggöra berättelsen om skolan!


Att diskutera

  • Fundera över några saker som definierar skolan du jobbar på.
  • Finns det någon kultur eller företeelse på din skola som bör lyftas fram eller byggas vidare på?
  • Fundera ut något du tycker att skolan du jobbar borde utveckla.
Share Button
Om författaren

2 reaktioner på ”Pedagogisk promenad”

  1. Intressant perspektiv som du tillför den lärande miljön. Det är inte enbart den yttre fasaden utan även skolans själ.
    God fortsättning i din lärargärning!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *