På Youtube, alltså existerar jag

För några veckor sedan läste jag en artikel i DN som handlade om Anna som drabbades av stress på grund av att ständigt vara uppkopplad. Signaler från telefon och dator om mail, nya statusuppdateringar på facebook, tweets  med intressant innehåll på Twitter mm påverkade hennes koncentration och skapade stress. Till slut tog hon kontroll över tekniken och fann ett rimligt förhållningssätt som passade henne. Ibland kan jag känna igen mig trots att jag inte på långa vägar är så aktiv på till exempel sociala medier som många andra. Det kommer så mycket nytt hela tiden att det är svårt att hinna med (och ibland får det mig att känna mig lite gammal, typ “har farbror hört talas om facebook?”).

Vilken inställning  man än har är det viktigt för en lärare att tänka över sitt förhållande till ny teknik. Vad gör vi med alla dessa fantastiska möjligheter som uppenbarar sig för oss? För det första tror jag att man måste välja. Man kan inte springa på alla bollar, man får testa sig fram och sedan tänka efter vad man är intresserad av och vad man tror kan gagna undervisningen. Annica Eldh har varit inne på samma ämne i sin blogg och beskriver det mycket bra.  http://1larare.svedala.se/malet-kom-i-skymundan/

För det andra är det viktigt att tänka på eleverna. Även om man själv tycker att det är roligt och spännande med ny teknik blir det orimligt för deras del att hålla rätt på Google Drive, lärares bloggar, facebookgrupper, twitterkonton mm och sedan någon lärportal ovanpå det.

Nu är det ändå så att kommunens en-till-en satsning på datorer och alla digitala verktyg har varit en injektion i mitt arbete. Läraryrket har alltid varit roligt och nu är det roligare än någonsin. I min egen undervisning utgår det mesta numera från Google Drive. Här formulerar jag uppgifter, delar med elever, får in deras redovisningar, ger feedback och bedömer. Jag kan också skapa ”exit pass” (http://webb2.svedala.se/utbildning/?page_id=1154), utvärderingar, läxförhör osv med Google Formulär. Lika lätt är det för eleverna att samarbeta, ge varandra kommentarer, få inspiration av andra genom att dela med sig.  Mentimeter.com är en annan favorit. En snabb fråga, eleverna svarar via sina datorer, resultat direkt på tavlan och resonemang och diskussioner följer. Kan användas både till ämnet (“Om man multiplicerar två ojämna tal blir produkten alltid ojämn. Sant eller falskt?”), som exit pass (se ovan) och snabbutvärdering av lektionen (Har dagens lektion ökat din förståelse för positionssytemet? Ja eller nej?)

Jag har även börjat testa att lägga ut några filmklipp på youtube. Jag Jackhar gjort iordning ett antal läxor till min mattegrupp i årskurs 9 som träning inför nationella provet. Läxorna är korta, 4-5 uppgifter med olika svårighetsgrad. Tanken är att eleverna gör uppgifterna hemma och på efterföljande lektionerna diskuterar vi deras lösningar och hur man kan bedöma dem. För att inte behöva lägga tid på genomgångar har jag filmat när jag går igenom uppgifterna på tavlan och lagt ut filmerna på youtube. Då kan eleverna komma förberedda för lektionen genom att först ha gjort uppgifterna (eller i alla fall försökt) och sedan tittat på den filmade genomgången. Då hoppas jag att vi kan ha en bättre diskussion i skolan. Läxor med länk till filmklipp har eleverna i en mapp som jag delat i Google Drive. Det skall bli intressant att se hur det faller ut, jag får återkomma med mina erfarenheter. Eleverna fnissar i alla fall glatt när de ser mig på film.

Vill ni läsa artikeln om Anna finns den här: http://www.dn.se/insidan/anna-tog-makten-over-tekniken/

Undrar ni hur Google formulär fungerar kan ni titta här: http://www.youtube.com/watch?v=8ehUO6v8egc

Filmen om Google Formulär har jag gjort för att lära mig att använda en skärminspelare på nätet (www.screencast-o-matic.com, den spelar in det man gör på datorn samtidigt som man kan kommentera). Efter ett stort antal omtagningar insåg jag två saker: man behöver manus och man får leva med att man säger fel eller stakar sig.  Om det ser suddigt ut, ändra upplösningen i youtube (det lilla kugghjulet under filmen).

Bilden till texten är tagen av Linda Petersson

Share Button

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *