Organiserade rastaktiviteter

Det finns de barn som tycker att raster är det roligaste som finns. De sitter på lektionerna och längtar ut. De vet oftast precis vad de ska göra och vem de ska göra det med. De eleverna går ut på rasten med en härlig känsla. Sen har vi de andra eleverna. De elever som inte har några självklara lekkamrater att vara med och som inte riktigt vet vad de ska hitta på. En del av dem går ut och tänker att det fixar sig. De hittar någon att vara med och vågar fråga om de får vara med. Men det finns även de som har en klump i magen bara de tänker på rasten. De har ingen att vara med och inget att göra. Så får det inte vara tycker vi på Marbäck!

Sedan ett år tillbaka har jag dagligen sett vår fritidspedagog Bengt Olrud i ur och skur komma förbi mitt klassrumsfönster dragandes på sin vagn. Vagnen innehåller diverse lekredskap. Anledningen till detta är att han för ett år sedan startade organiserade rastaktiviteter på lunchrasten för Marbäcksskolans elever. Jag slutar aldrig att förundras över hans påhittighet när det gäller aktiviteter. Det kan vara allt från någon skapande aktivitet till trehjulingsrace på en hinderbana och allt där emellan. Vilken syn det var när tuffa image2femmor tävlade på små trehjulingar! Varje vecka sätter han upp ett schema över veckans aktiviteter. Det är roligt att se hur många som uppskattar hans arbete.

 

image1
Tipsrunda i försommarvärmen!

Idén till rastaktiviteterna uppkom när det diskuterades vad som behöver göras för just de elever som ofta är ensamma. Inspiration till aktiviteterna får Bengt dels från en Facebookgrupp där rastaktiviteter diskuteras och dels från idrottslektioner som han sedan modifierar. Grundtanken är att aktiviteterna ska vara korta. Ungefär fem minuter är lagom. Eleverna ska inte känna sig uppbundna hela rasten utan om de bara vill vara med en liten stund och sedan göra annat så är det ok.

En utvecklingsmöjlighet som det funderas på nu är om man kan ha fler som organiserar och därmed kanske ha mer än en aktivitet igång samtidigt. En bod på skolgården där man kan förvara allt material hade också underlättat.

En av de största vinsterna är att eleverna lär sig leka en massa lekar som de väljer att leka även när inte Bengt är ute. Många är de lekar som han har lärt eleverna, lekar där alla kan vara med. Yalla yalla och dunkgömme är några av favoriterna numera på skolans raster. Det som förvånar mig mest är dock att något som är relativt lätt att ordna, har så stora vinster för elevhälsan på skolan och relativt billig inte är ett självklart inslag på alla skolgårdar. Fram till för ett år sedan var det inte heller det hos oss. Jag önskar verkligen att det även framöver kommer att vara självklart med organiserade rastaktiviteter på Marbäck!

Att diskutera:

  • Hur arbetar ni för att alla elever ska känna en tillhörighet på rasten?
Organiserade rastaktiviteter
Organiserade rastaktiviteter
Share Button

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *