Nytt läsår, nya möjligheter!

Så har ett nytt läsår dragit igång, igen…….

Ett nytt läsår innebär alltid nya möjligheter, möjligheter att förändra och förbättra. Inför det här läsåret har Svedala kommun reviderat och därmed förbättrat vår språkutvecklingsplan. Egentligen är reviderad ett vagt uttryck i sammanhanget, den har genomgått en total förvandling. Det som tidigare var en läs och skrivplan med fokus på elever med särskilda läs och skrivsvårigheter har blivit en plan där målet är just språkutveckling, språkutveckling i alla ämnen.

Jag vill här lyfta fram Språkutvecklingsplanen och påminna alla kollegor om vår skyldighet att arbeta språkutvecklande oavsett vilket ämne vi undervisar i. Vårt gemensamma ansvar för elevernas språkutveckling kan uttryckas på olika sätt, ett populärt uttryck har blivit: ”alla lärare är svensklärare”. Kanske ska man istället säga: ”alla lärare är språkutvecklare”. Alla ämnen kräver specifik kunskap om ord och begrepp samt förmågan att kunna skriva specifika typer av texter. Det är det som åligger de olika ämneslärarna. I detta arbete är Språkutvecklingsplanen  behjälplig då det är en  metodbank och därmed ett bra stöd för oss i vår undervisning oavsett vilket ämne eller vilka årskurser vi undervisar i.

Planen har ett omfattande innehåll och därför vill jag särskilt nämna två av många metoder som presenteras och som jag har goda erfarenheter av,  VÖL och Cirkelmodellen. VÖL tränar elevernas läsförståelse av framförallt faktatexter och baseras på de lässtrategier som forskningen menar är nödvändiga att behärska för att bli en god läsare. Det finns många andra vinster med VÖL vilket jag skrev om mer ingående i ett tidigare blogginlägg som jag länkar här. Cirkelmodellen tränar elevernas förmåga att skriva ämnesspecifika texter. Tanken med modellen är att man inledningsvis tränar på att skriva en specifik typ av text tillsammans för att sedan skriva texten själv. I det gemensamma skrivandet tränar man även på att använda specifika ord och begrepp kopplat till ämnet.

Båda dessa metoder baseras på tanken om att man genom att “modella” visar eleven hur den ska gå till väga vilket ger mycket större förutsättningar för denne att lyckas. Även detta har jag skrivit om i tidigare blogginlägg.

Här hittar du Språkutvecklingsplanen, läs, titta, fundera, prata med kollegor och prova dig fram.  Lycka till!

Share Button
Om författaren
Förstelärare Spångholmsskolan | annica.eldh@svedala.se

Legitimerad lärare i åk 3–9 i svenska, historia, religion, samhällskunskap och geografi. Arbetslagsledare för arbetslag 7–9.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *