Möjligheter – elev då och nu

Efter att ha varit på resande fot på Island, tillsammans med 14 underbara gymnasieelever och tre kollegor, kretsar mina tankar kring hur bra det är i gymnasiet idag, både på Island och här hemma.

Att få uppleva en utlandsresa under gymnasietiden är förmånligt. Internationellt utbyte är värdefullt. En resa kan belysa egen vardag i ett annat ljus. Vi får upp ögonen för allt bra vi har, och som vi kanske inte värdesätter i vardagens lunka-på. Det vi själva tar för givet är inte alltid tillgång för andra.

Resan fick mig att fundera, och tankefokus hamnar på vad gott skolan rymmer.

Jag har mött isländsk elev som förgrymmat uttryckte orättvisa i att svenska gymnasielever får ekonomiskt stöd från CSN, medan ungdomar på Island betalar skolavgift. Att arbeta extra efter skoltid, för att hjälpa upp familjens ekonomiska situation, är vanligt. Som tjejen argt uttryckte det:

  • Det är ju inte rätt att svenska gymnasieelever får betalt för att gå i skolan! De arbetar ju inte för staten!

Mitt blogginlägg kommer nu inte att handla om den fantastiska resa vi tacksamt upplevt. Jag passar istället på att påminna om hur väl försörjt det är, utifrån många aspekter, i skolan. Så att vi kommer ihåg, värdesätter och kan hjälpa ungdomarna, påvisa pedagogiska tillgångar. Vi har en skola som erbjuder gott kunskapande, fritt för varje elev att ta del av.

Tänker jag tillbaka på min egen gymnasietid hurrar jag riktigt högt för de förutsättningar och möjligheter som finns idag. Det var annorlunda. Tack och lov, kanske många fyller i. Må så vara att det är rejält länge sedan jag gick i gymnasiet, och den tiden är inget rättesnöre. Men var och ens egen tid i gymnasiet kan fungera som en jämförelse till hur det är i dag.

Internationella kontakter likt de NFUs elever får ta del av, var inte att tänka på 70- 80-talet. Då var det få som fick resa till Berlin, London, Indien, Island eller ens grannhuvudstaden på andra sidan Öresund. Grattis till att vi erbjöds en brevvän. Analoga brev och klistra frimärke och vänta 4 veckor på ett svar. Delade dokument i Drive. Skype, Facetime eller Hang out eller, … ja, ni vet. Min gymnasietid ter sig som rena stenåldern!

Nej, allt var sannerligen inte bättre förr.

I ett tidigare blogginlägg av Lisbeth Bern, https://1larare.svedala.se/kallkritik, belyses källkritik i skolan ur ett nu-och-då-perspektiv. Det är säkert många som känner igen sig i Lisbeths målade beskrivning.

Någon möjlighet att bättra på redan gjorda prestationer eller inlämningsuppgifter fanns inte att tala om. Hade elev varit sjuk, gällde det att på egen hand komma underfund med vad som missats. Inga hemsidor, inga lärplattformar, inga gamla elevexempel eller övningsprov, inga mallar, inga bedömningsmatriser, inga flipp-filmer eller animeringar över abstrakta begrepp, inga kunskapskriterier redovisades, ingen formativ bedömning, ingen…åter ingen, suckar jag. Prov gavs endast en gång per moment och var elev sjuk den dagen blev det en plump i protokollet över resultat och mindre chans att få ett högt betyg. Många gånger fick elever höra hur lärare misstolkat styrdokumenten med formuleringen: ”Det finns bara en 5:a att dela ut”. Oj, vilken hets det blev efter den siffran!

Samarbetsformer som forskningen visat gynna lärandet hörde inte till vardagen. Den målrelaterade skolan blev en befrielse som släppte loss elevers samarbete och möjligheter till kollaborativa övningar, elevaktiva lärprocesser och kamraters feedback såväl som den formativa feedforward lärare ger. Oj, vilken skillnad!

På NFU erbjuds elever ämnesstöd och support utöver lektionstid. Hur dessa pass kan te sig skrev jag om i https://1larare.svedala.se/kunskapande-fortsatter-efter-provet/. Eftersom tempot i gymnasieskolan kan vara lite av en chock vid övergång från åk 9 är supporten ett bra stöd. Har elev inte nått målen enligt ordinarie studieplan kan hen läsa in kursen via ämnesstöd. Denna vårtermin kan elever förstärka sina resultat genom extrasatsning i engelska under kommande påsklov. Kollegan Linda Ferm leder verksamheten under tre dagar.

Jag har själv under tidigare jullov haft support via itslearning. Elever har fått garanterat svar dagen efter och kunnat både komma ifatt och komma vidare. Det var flera målgångar fixades med det upplägget.

Aktiviteter som nämnda ämnesstöd, support, Kom-ifatt-dagar eller SI-ledarskap i matte (Supplemental Instructor) är några få exempel på insatser dagens studerande erbjuds. Ibland kan en åtgärd vara enkel, men avgörande.

Att diskutera

  • Vad ser du för möjligheter och förutsättningar idag som inte fanns tidigare?
  • Hur kan vi få elever att se de möjligheter som våra skolor erbjuder idag?
Share Button

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *