Mitt hållbara liv!?

När eleverna återvände från julledigheten var det också starten för vårt nya ämnesövergripande tema “Mitt hållbara liv!?” i åk  5 på Naverlönnskolan. Vi  utgår ifrån elevernas vardagsliv i närmiljön men kommer också att röra oss ut i samhället runt omkring, även vidare i ett regionalt perspektiv och zooma ut till ett nationellt och globalt perspektiv .

Som kick off för temat använde vi oss av en autentisk situation som eleverna kunde känna igen – frukost med familjen. Deras uppgift var att studera detta rollspel som framfördes av oss – deras lärare – nu i helt andra roller än eleverna är vana att se oss i. De skulle lägga märke till det som var hållbart / icke hållbart. Många fniss och igenkännande skratt hördes när de tittade på vår något urspårade matsituation.

Efteråt fick de i par sedan skriva ner och lista allt de de upplevt som hållbart samt icke hållbart . Därefter gick två par samman till nya grupper där de skulle komma på tips till familjen – vad de skulle kunna göra för att skapa en hållbar matsituation och i  förlängningen en mer hållbar vardag.

Hos eleverna hade ett stort engagemang utvecklats när vi introducerade de olika perspektiven på hållbar utveckling: socialt, ekologiskt och ekonomiskt. I de olika tipsen eleverna hade skrivit  fanns alla perspektiven med.

Vi  har valt att framför allt fokusera på det sociala perspektivet till att börja med för att fördjupa arbetet med att skapa hållbara relationer i våra grupper samt en god social lärmiljö  eftersom eleverna i våra tre nya  5:or kommer från fyra olika skolor i Svedala.

Många av elevernas tips rörde sig om att familjen behöver en bättre struktur med tydligare regler. Detta tog jag  vidare  på engelsklektionerna där vi utgår från två texter på Clio Online (vårt digitala läromedel), “Important house rules” – där eleverna diskuterar och listar vilka de tycker är de viktigaste reglerna hemma,  samt texten “Family values” där familjens påverkan av värderingar klargörs och diskussionen denna gången blir “Vad händer när man bryter reglerna”?

Eleverna får också skapa rollspel i vilka vi undersöker och synliggör hållbarheten i  andra autentiska situationer ifrån vardagslivet – hemma och i skolan – och hur man kan påverka och förändra dessa så att eleverna ska klara sig i livet som enskilda individer i vardagen.

I  undervisningen i detta temaarbete är det så att vi lärare öppnar upp undervisnings situationer som inte alltid har färdiga svar, synliggör olika värderingar, problematiserar och erbjuder nya perspektiv, vi utmanar eleverna och oss själva  i nya sammanhang. 

Vår målsättning är att skapa handlingskompetens dvs att utveckla elevers självständiga tänkande och få dem att handla reflekterat i en specifik situation.

Att genomföra detta stora projekt är en utmaning i sig. Jag började så frön ganska snart efter läsårstarten och efter långa funderingar och många diskussioner har vi nu sjösatt det. På terminens första studiedag jobbade jag med drama och rollspel med hela kollegiet och mina modiga temakollegor bejakade sedan idéen om ett rollspel som uppstart. Det skapar en stor arbetsglädje att planera och genomföra detta tillsammans- att vi kompletterar  varandra väl är en stor tillgång!

Under terminen kommer ni att kunna följa vårt hållbarhetsarbete genom våra bloggar, vi kommer att ha detta som vår gröna tråd . Följ Åsas och mitt arbete  när vi tillsammans med eleverna undersöker relationer, hur familjekonstellationer kan se ut vänskap, kärlek, lycka, identitet, grupptryck, könsroller jämställdhet, normer, sociala skyddsnät, och hur vi tar hjälp av litterära gestalter som Matilda och Ronja.

Med Veronica blir det ekosystem och näringsväv, vattenundersökningar – hur mår den lokala ån? Hur påverkar  det lilla var och en  gör det stora kretsloppet?

Med oss på resan har vi också Jan Nilsson, lektor i svenska, som varit med och startat den integrerade utbildningen på Lärarhögskolan i Malmö där kurserna organiserades tematiskt ämnesövergripande. Han följer och dokumenterar vårt utvecklingsarbete under våren.

Att diskutera:

  • Hur arbetar ni för att medvetandegöra eleverna i hållbarhetsfrågor och utveckla deras handlingskompetens?
Share Button

2 reaktioner på ”Mitt hållbara liv!?”

  1. Snubblade in på din sida angående tema Hållbar utvecklning. Jättespännande!
    Jag har en klass 5, som ska igång imorgon, på ungefär detsamma. Vi får hjälp av “Spilloteket” med upptakten. Där har vi möjlighet att tänka hållbarhet och de 17 globala målen som FN satt upp i ” agenda 2030″. Vi ska fundera på idéer, stora som små, som kan förbättra livet och världen. Så ska vi konstruera våra uppfinningar med “spillmaterial”.
    Kolla in hemsidan för Spilloteket….
    Jag tänker låna idéer av dig. Jättesmart med drama!

    1. Kul att du blev inspirerad av vårt rollspel! Skriv gärna och berätta hur det gick för er! Jag har tittat på Spillotekets F.B sida- verkar spännande. Viktigt att eleverna får arbeta med att tänka och handla mer hållbart. Blev ikväll uppringd av en f.d kollega som jobbar på en skola i Lund. Hennes klass håller också på med ett rollspel som ingår i deras arbete om hållbar skola – de jobbar mot att skolan ska få Grön Flagg. Jag ska kanske åka dit på torsdag och titta på deras föreställning och sedan ville hon komma till oss och se hur vi arbetar. Vi håller också på att göra en miljömusikal på elevens val. KUL när vi kan inspirera varandra! Lycka till! MVH Anki Samuelson

Lämna ett svar till Ann-Christin Helander Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *