Mikrolektioner ett sätt att öka lärande och lärlusten hos elever

IMG_2379Precis som tusentals andra lärare har jag hoppat på den just nu väldigt populära undervisningsmodellen med mikrolektioner. Jag har anpassat modellen till att passa mig och mina elever i NO och en gång i veckan kör jag “Grej of the week”. Sättet att fokusera intensivt på något en kort stund lockar mig och jag har funderat på hur jag kan utnyttja grundtanken och vilket mer lärande i skolan eleverna skulle kunna gynnas av att ha mikroundervisning eller mikrolärande i.  Eftersom det just nu också är tid för mina årskurs 3 elever att automatisera multiplikationstabellen provar jag ett nytt sätt där tanken med mikrolektion också utnyttjas.

Micke Hermansson är läraren som inspirerar eleverna med att kunskap är coolt. Under ett par år har han presenterat mikrolektioner i sina klasser vilket medfört stor allmänbildning, ökat engagemang och lust för allt lärande. SvD gjorde för drygt ett år sedan  en  artikel om detta i sin serie som hette “skolresan” och som belyste olika goda exempel från undervisning runt om i Sverige . I artikeln “Mikrolektioner ger effekt i Umeå” kan du läsa om vad “Grej of the day” är för något. Det finns också facebookgruppen GOTD som man kan gå med i där lärare som hängt på idéen delar med sig och ger tips.

Eftersom jag undervisar  som ämneslärare i matematik och NO i flera klasser passade inte konceptet med “Grej of the day” mig riktigt , så därför har jag gjort lite annorlunda och i mindre skala.

Skärmavbild 2015-03-07 kl. 14.57.20                                                 Presentation till Apollo 11

Jag förbereder mig så att jag kan berätta till en enkel presentation med nyckelord och bilder på smart-boarden.  Mina ämnen anknyter till naturvetenskapen och kan handla om en person, ett djur, en plats eller en händelse. Tanken är att det ska vara ungefär 10 minuter och jag försöker att hålla mig till max 4 slides, varav den sista alltid tar upp någon intressant kuriosa som fångar elevernas intresse extra. Det finns fantastiskt mycket att välja  att berätta om och vill man vara lite bekväm och slippa leta fakta från olika källor på egen hand när man kör igång, så kan jag rekommendera boken “Bildningsakuten” av Göran Everdahl.IMG_2377Det finns ju även många färdiga presentationer av andra lärare som lagts ut i  facebookgruppen GOTD. Dock känner jag mig mer bekväm när jag har gjort min egen och har lättare för att berätta med inlevelse till den.

Eleverna lyssnar utan att avbryta och de som vill gör korta stödordsanteckningar i sina egna  “Grej of the week”-böcker. Just det här med att eleverna lyssnar utan att de samtidigt varken får säga sin egen mening eller behöver planera för vad de själva ska säga, upplever jag på mikrolektionen verkligen leder till att de lyssnar.  Dock har eleverna möjlighet att under en kort stund efter min presentation ställa några frågor. Vi avslutar alltid med att eleverna får en ledtråd till nästa veckas grej. Förra veckan körde jag fladdermöss och då var ledtråden “mörkrets härskare” och nästa vecka är ledtråden till Albert Einstein “ett geni inom vetenskapen”.

I klassrummet har vi en särskild Grej of the week-hylla. På den brukar jag lägga fram lite böcker, artiklar eller tipsa om filmer till de som blir intresserade av att ta reda på ännu mer om veckans grej. Har man äldre elever är ett tips att man kan göra en QR-kod, som är en slags streckkod.  Om eleverna sedan har en QR-kod -läsar- app i sina telefoner så kan de surfa direkt till texter eller filmer där de kan lära mer.

Mellan tillfällena har eleverna har  i uppgift att hemma berätta om det som de lärt sig, vilket också motiverar till aktivt lyssnande. Vi inleder sen nästa mikrolektion  med en löpeld för att repetera kunskaper de fick vid senaste lektionen. Då ges också  de elever möjlighet som lärt mer under veckan tillfälle att kunna berätta om det för oss andra. Denna stund är viktig för att kunskap ska fastna och särskilt viktig för att uppmuntra elever till eget lärande mellan gångerna.

Trots att jag ganska nyligen kört igång med detta kan jag säga att eleverna verkligen är fokuserade och lyssnar aktivt. Genom att de själv berättar sina kunskaper vidare hemma tränar de förmågan att kommunicera i  i NO. Flera föräldrar har hört av sig och påpekar hur imponerade de är över vad eleverna tagit till sig. När vi kör en löpeld har vi fått begränsa oss till att berätta en sak var från förra veckan. Efter den korta tid jag provat konceptet tycker jag att det särskilt tilltalat två elevgrupper,  nämligen  svaga pojkar och högpresterande elever. Just att behålla och öka lärlusten hos de högpresterande eleverna är viktigt och hinns inte alltid med tycker jag. Hela konceptet bygger ju lite på att kunskap är coolt och framförallt många av mina duktiga elever suger i sig och fortsätter sitt lärande på egen hand mellan gångerna. Min lärarkollega som undervisar samma elever i SO är förhoppningsvis på väg att köra igång en gång i veckan också, så då blir det för eleverna två gånger vilket nog blir ännu bättre.

Hur kan man då utnyttja det positiva med att eleverna fokuserar så bra dessa micropass?  Vilket lärande gynnas mer av korta stunder där strukturen är tydlig  och eleverna känner igen sig, så  att  vi kan komma igång direkt?
Eftersom det just nu är tid för mina elever i matematik att automatisera multiplikationstabellerna fick jag tips av lärarkollega  om ett sätt som han provat när hans elever tränade in gångertabellerna.  Det är ju väldigt vanligt att träningen för att automatisera multiplikationstabellerna ges till eleverna  i läxa. Eftersom jag tycker att denna uppgift är väldigt viktig för eleverna i matematik hade jag redan bestämt mig för att den ska ha en given plats på lektionstid i skolan.  Jag ser också många fördelar med att den sitter redan i årskurs 3. Därför bestämde jag mig för att prova denna metod, som jag tycker också bygger på tänket med mikrolektioner.

Skärmavbild 2015-03-07 kl. 23.42.56

Den här tidseffektiva modellen “Gångertabellerna på 5 veckor” hittar du beskriven av Tommy Lucassi som bloggar på Pedagog Stockholm. Träningen sker några minuter i början av varje lektion. Den upprepas till eleven kan upp till 9×9, vilket brukar ta 5-6 veckor. Steg 1: upp till och med 4×4. Steg 2: upp tom 6×6. Steg 3: upp tom 7×7. Steg 4: upp tom 8×8. Steg 5: upp tom 9×9. Man går vidare till nästa steg först när man kan innevarande steg utantill. Det avgörs genom ett litet test.

Träningen sker några minuter i början av varje lektion. Det upprepas tills eleven kan upp till och med 9×9, vilket brukar ta 5-6 veckor.
Mina elever har kört i två veckor nu och nästan alla kör test på steg 2 denna veckan.

Metoden är tagen ur boken ” Huvudräkning” av Wiggo Kihlborn. Det är en metod som snabbt och tidigt i grundskolan befäster gångertabellen i huvudet en gång för alla. Det finns massor av roliga spel och lekar, som jag kört tidigare och som tar mycket tid.  Denna metod är effektivt. Eleverna tycker det är kul att de får fuska och varför inte  bli av med “skiten” en gång för alla”!

Att diskutera

  1. Vilket lärande hos eleverna skulle kunna gynnas av mikroundervisning/ mikrolektioner?
  2. Hur planerar vi en undervisning där vi ökar och behåller lärlusten hos alla elever?
  3. Hur kan vi bli bättre i skolan på att förmedla till våra elever att det är coolt att både gilla skolan och att skaffa sig kunskap?
Share Button

5 reaktioner på ”Mikrolektioner ett sätt att öka lärande och lärlusten hos elever”

  1. Pingback: GOTD | Pearltrees

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *