Uppdrag som förstelärare i Svedala kommun 2015-2018
Jag heter Margareta Brönmark och arbetar på Marbäcksskolan, en F-5 skola i Svedala. Jag är legitimerad lärare i svenska och samhällsorienterade ämnen för årskurserna 1-7 samt naturorienterade ämnen, teknik och matematik för årskurserna 1-6. Jag har under nästan hela mitt yrkesverksamma liv vidareutbildat mig och för tillfället studerar jag till speciallärare på Malmö högskola. Jag har även rollen som arbetslagsledare på skolan.
Som lärare är jag nyfiken och vill ständigt utveckla mig själv och mitt sätt att undervisa. Jag strävar efter att möta varje individ på deras nivå och ge eleverna möjligheter att kunna nå så långt som möjligt i sin kunskapsinhämtning. En förutsättning för detta är att se varje individ och att skapa en så bra relation som möjligt med eleverna. BFL (bedömning för lärande) försöker jag göra till en naturlig del av lärandet för mina elever.
Hösten 2014 tog jag emot en årskurs 1 som jag undervisar i svenska. Jag var nyfiken på ASL, att skriva sig till läsning, och mina elever och jag började arbeta med Ipad och att skriva tillsammans redan första veckan. Jag modellerar för eleverna hur texter kan se ut, jag läser och vi reflekterar kring texter, därefter arbetar eleverna i par och skriver egna texter tillsammans. De diskussioner som uppkommer när skrivarparen arbetar är språkutvecklande och jag upplever att det blir fokus på språket när texten växer fram. Mina upplevelser är att samtal, frågor och svar gör att eleverna får tag på sin förförståelse och blir mer nyfikna i sitt lärande.
Jag arbetar också gärna med utomhuspedagogik och ser fördelar med arbetssättet framför allt för de elever som av någon anledning befinner sig i svårigheter. De har lättare för att visa sina förmågor och kunskaper om de samtidigt får röra sig och uppleva med hela kroppen.
Mina inlägg
Aktiva elever
Språket utvecklar matematiken
Förstår eleverna målet med undervisningen?
Ett sätt att utmana elever vid utvecklingssamtal
Konsten att studera detaljer
Under ytan
Hur stödjer vi elever med avkodningssvårigheter?
Är det inte fusk?
Utmana elever
Läsa faktatexter
Ute är inne
Tankar inför skolstarten och att ta emot en ny elevgrupp
Att skapa inre bilder
Att använda det aktuella i undervisningen
Att använda sagomattan för att utveckla elevers skrivande
Att läsa och förstå faktatexter
Läsförståelse, hur får vi tag i den?
En start utan sommarprat
Grodyngel och språkutveckling
ASL och cirkelmodellen för att utveckla elevernas texter
Att ta emot nya ettor. Både inspirerande och utmanande!