Målet kom i skymundan

Att skapa mottagare för elevernas olika arbeten är något jag ständigt funderar över och försöker pröva ut olika metoder för. Inom de flesta ämnen finns kunskapskrav som säger att eleverna ska kunna söka information i olika källor. Denna information vill vi ofta att de sedan ska sammanställa på olika sätt,  t ex genom att skriva en text och ofta har dessa sammanställningar inga mottagare förutom läraren.  Efter att ha lyssnat till Patricia Diaz, lärare och utvecklingsledare i Stockholm, i början på terminen fick jag ytterligare ett tips på hur man kan göra för att skapa mottagare för elevernas arbeten, nämligen att låta eleverna göra undervisningsfilmer till varandra.  Idén tilltalade mig eftersom jag tänkte att jag på så sätt skulle slå två flugor i en smäll: eleverna skulle få träna på att söka och sammanställa information och samtidigt undervisa varandra.

Jag presenterade idén utifrån arbetsområdet världsreligionerna (judendomen, islam) för mina elever,  de blev sugna  och vi satte igång. Efter en övergripande introduktion av de abrahamistiska religionerna satte det skapande arbetet igång. Eleverna producerade filmer med Moviemaker, Photostory och gjorde presentationer med inspelat ljud (Screen cast O – Matic). Dessa filmer skulle alltså användas för att eleverna skulle lära om religionerna och kunna jämföra dem med varandra.

Naturligtvis uppstod teknikstrul vilket ledde till att fokus delvis flyttades från att söka information i olika källor  till tekniken att sammanställa den digitalt.  En av mina elever sa: ”Annica, vi vet att du vill göra undervisningen rolig för oss och att vi ska jobba på olika sätt för att vi ska lära oss bättre men den här gången blev det lite rörigt”.  Denna kommentar och det faktum att jag i min iver att låta eleverna producera för mottagare och låta dem göra det på “ett roligt sätt” fick mig att fundera över vad jag egentligen tränade eleverna i. Elevernas filmer blev bra och kunde användas av eleverna för att lära om religionerna men för mycket av min tid gick åt till att hjäpa till med tekniken vilket gjorde att  målet att träna  informationssökning delvis kom i skymundan.

Jag är fortfarande övertygad om att det är ett stöd för motiveringen och inlärningen att eleverna producerar för mottagare, något forskningen också menar. Att göra det med hjälp av digitala verktyg är enklast på ett sätt men  just detta projekt har visat mig att det lätt kan bli på bekostnad av det vi faktiskt ska träna eleverna i.

Har du inte haft möjlighet att lyssna till Patricia Diaz kan du göra det här.

 

Share Button
Om författaren
Förstelärare Spångholmsskolan | annica.eldh@svedala.se

Legitimerad lärare i åk 3–9 i svenska, historia, religion, samhällskunskap och geografi. Arbetslagsledare för arbetslag 7–9.

2 reaktioner på ”Målet kom i skymundan”

  1. Ett klokt inlägg. Hamnade i ett liknande läge med mina femmor förra veckan där någon av dem plötsligt sa ” -Linda, kan jag inte få göra en vanlig redovisning vid whiteboarden i klassrummet istället för på ipaden?!”

    Så, hur mycket jag(och du) än vill vara “med” och erbjuda t.ex. Olika redovisningstekniker, är det som du säger viktigt att inte glömma vilket målet är!

    Bra skrivet, jag gillart 🙂

    //Linda på Fröviskolan

    1. Men.. tänk så bra det kommer att gå NÄSTA gång, med tekniken på plats! Fantastisk beskrivning, det känns som jag står vid din sida i klassrummet. 🙂

Lämna ett svar till Marie Gustafsson Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *