Det är jag som är Kristin Adegran! Min arbetsplats är Svedala kommuns härliga gymnasium, Nils Fredriksson Utbildning. Där undervisar jag i biologi, kemi, naturkunskap och naturvetenskaplig specialisering. Min snart 25-åriga tjänstgöring i Svedala kommun är ett av flera tecken på att jag trivs fantastiskt bra med mitt arbete. Jag är adjunkt och legitimerad i biologi och kemi (grundskolan åk 4 – 9 + gymnasiet), geografi (åk 4 – 9 + gymnasieskolan) samt naturkunskap (gymnasiet). 2008 gick jag rekryteringsfortbildningen.
För att beskriva mig själv och vilken lärare jag är lånar jag ord sagda av kollegor:
-Kristin är strukturerad, engagerad, lyhörd gentemot elever och kunnig. Johari-fönster kan vara spännande!
För mig är det väsentligt med trygga relationer I klassrummet. En god studiero är viktig för det kunskapsbyggande som dagligen pågår. Att vägleda eleven till förtrogenhet i hur han eller hon lär sig bra är en av mina pedagogiska hjärtefrågor. Gynnsamma studiestrategier ser olika ut för oss alla och att leta sig fram till varje individs kunskapsnycklar finner jag spännande.
Detta läsåret har jag och en kollega initierat SI-mentorskap för NA/TE åk 1 och 2 i matematik och kemi. Supplemental Instruction, SI, har som metod visat ge signifikant förbättrad måluppfyllelse på högskolenivå. Några entusiastiska NA-elever i åk 3 har nyligen fått gå utbildning via Nationellt centrum för Supplemental Instruction. Jag är mån om att denna samverkansinlärning elev till elev blir en permanent del i verksamheten på NFU.
Samarbete mellan kurser och ämnen är något som jag fokuserat på de två senaste läsåren.Eleverna bör ofta möta uppgifter som är ämnesövergripande, eller som kan användas som “stafett-pinnar” till kommande moment i andra ämnen. Det är viktigt att eleverna ser “kunskapshelheter”. Min erfarenhet är att det kollegiala samarbetet gynnar elevernas lärande.
Min uppgift som lärare är bland annat att visa på på de många kunskapsdörrar som finns, så eleven själv går trygg igenom.
Mina inlägg
Intryck från 10th International Conference on Supplemental Instruction, Seattle
Great minds don´t think alike – they think together!
Att göra en vetenskaplig poster
Samarbetsorienterat lärande
Det hänger på håret
Tre elever i klassen- vilken lyx!
Skriva i Wikipedia istället för att ha prov – är det görligt?
Kemihandledning och agera bollplank
Begripliga laborationsrapporter
Forskarsamverkan – en av aktiviteterna på friluftsdagen
Återkoppling från f.d. elever – en hjärtevärmare
Blodstänk i klassrummet
Låt eleverna arbeta med forskare – två tips!
Möjligheter – elev då och nu
Givande litteraturseminarier – det rullar på!
Metoden som gynnar långtidsminnen – Spaced Learning!
En liten Whiteboard till var och en är bra att ha
Samverkansinlärning (SI) Gymnasieelev till gymnasieelev på NFU
Kunskapande fortsätter efter provet
När tala är silver och tiga är guld