Kims matteprov – feedback på ett annorlunda sätt

Ett matteprov ses ofta som ett traditionellt summativt sätt att bedöma elevernas kunskaper. Som lärare vill man gärna att det skulle ha en formativ sida, att eleverna skulle använda det rättade provet till att få feedback, lära sig av misstagen och ta med sig de nya insikterna till nästa moment. Tyvärr är inte så lätt att få med eleverna när det gäller den saken. Det blir mest fokus på svart eller vitt, rätt eller fel. För att komma till rätta med det fick mina elever i årskurs 9 rätta Kims prov.

När jag hade rättat färdigt mina elevers senaste matteprov tog jag ett tomt prov och skrev Kimmy längst upp, namnet på en fiktiv elev. Sedan löste jag provuppgifterna.  På de uppgifter mina elever hade gjort rätt hade även Kim gjort rätt men ibland hade hen valt ett annorlunda sätt att lösa uppgiften. På de uppgifter mina elever hade gjort fel och jag kunde se att det berodde på missuppfattningar, brist på förståelse för olika begrepp eller osäkerhet när det gäller metoder så hade Kim gjort samma slags fel. Det fanns också en uppgift som flertalet av mina elever bara hade påbörjat eller hoppat över. Den hade Kim löst perfekt. På det här sättet hoppades jag att mina elever skulle få hjälp att få syn på sina egna fel, att se alternativa sätt att lösa uppgifter och i ett fall få en genomgång av just den typen av uppgift som de hade haft svårast med.

Pencil_eraserDen första reaktionen från eleverna kom genast när de klev in i klassrummet och fick syn på högen med uppkopierade prov: “Vem är Kim?” Några undrade vem han var, andra undrade vem hon var. När jag gett instruktionerna, att de tillsammans skulle rätta Kims prov tog de sig an uppgiften med stor entusiasm, ingen tyckte det var fånigt med en påhittad elev. Elevernas uppgift var inte bara att sätta ut rätt eller fel, de skulle också skriva kommentarer till Kim, saker de tyckte att hen gjort bra och saker hen skulle kunna gjort annorlunda (t ex om lösningen var fel, skriva en rätt lösning vid sidan av).  De fick inget facit utan fick hjälpa varandra. På det här sättet fick de räkna igenom uppgifterna en gång till, analysera och värdera andra lösningar än sina egna och skriva tips och råd som byggde på deras eget matematiska kunnande.

Eleverna satte igång och efter ett tag började kommentarerna komma: “Å nej, jag har kommit på ett fel jag gjorde på provet, jag har gjort samma fel som Kim” eller “så här gjorde jag också och det  stämmer”. Vi avslutade med en genomgång, alla var med eftersom de ville veta om det rättat rätt. I samband med genomgången frågade någon om de i klassen gjort samma fel som min påhittade elev och jag berättade då vad mitt syfte hade varit med uppgiften. Någon enstaka elev blev lite orolig över sitt eget provresultat  men tyckte samtidigt att nu hade man ju lärt sig och kunde det man hade missat.

Mitt mål var att använda ett matteprov på ett framåtsyftande sätt. Jag fick en lektion med en mängd aha-upplevelser där eleverna tillsammans lärde sig av sina egna och andras misstag. Provgenomgången blev nu en aktivitet som engagerade alla och inte bara ett fåtal. Kim kommer definitivt att göra fler matteprov i framtiden.

Att diskutera

  • Vilka typer av prov och bedömning använder ni i er undervisning?
  • Hur kan dessa bedömningssituationer användas för att stödja elevernas kunskapsutveckling?
  • I vilka andra sammanhang kan fiktiva figurer användas för att skapa tillfällen för lärande?
Share Button

38 reaktioner på ”Kims matteprov – feedback på ett annorlunda sätt”

  1. det här gillade jag! En typ av kamratvärdering, men mer avdramatiserad än om det hade varit ett verkligt prov.

    Tack för tipset!

  2. Kreativt och inspirerande. Jag jobbar inom industrin men tror jag ska försöka något snarlikt i ett förändringarbete vi håller på med.

    Tack för ditt inlägg!

  3. Prövade din ide’ idag. Vi har precis haft ett prov och jag satte ihop ett så som du beskrev.
    Engagerade verkligen eleverna. Fick bra diskussioner om hur man löser och hur man måste vara tydlig för att någon annan ska förstå. En elev utbrast: Vad svårt det måste vara att rätta prov! Nyttigt för eleverna, som var ganska hårda i sin rättning. Tack för tipset!

  4. Tänk om man lät eleverna rätta Kims prov istället för att skriva provet på provdagen (då de var väl förberedda), för att sedan låta dem göra ett liknande prov lektionen efter – hade varit intressant att se resultaten!

  5. Tack för inspiration! Ska prova i språk, liknar matte i mycket. Matte och språklärare har nog mycket att lära av varandra.

  6. Hej.
    Smart upplägg!
    Får eleverna någon chans att bli bedömda på sin nyförvärvade kunskapsnivå? Dvs någon typ av eftertest?
    Bra jobbat!

    1. Jag har lite idéer om hur man kan vidareutveckla detta, det får väl bli ett nytt blogginlägg så småningom. Tack för din kommentar.

  7. Igår rättade mina elever Kims prov. Mer än hälften av eleverna menade efteråt att de lärde sig ytterligare saker i området genom detta. Jättebra idé – tack!

  8. Påminner om hur jag jobbar med proven. Åk 6-9.

    Direkt efter provet kopierar jag alla elevers prov. Lektionen efter får de tillbaks sin orättade kopia. De blir placerade i grupper om 3 och 3 där de tillsammans får sätta ihop “det ultimata provet” utifrån sina svar. Tillsammans i gruppen skall de alltså lösa samtliga uppgifter på provet och redovisningarna skall vara excellenta. 2-3 lektioner tar det att jobba igenom allting för dem. När de är klara får de tillbaka sina rättade prov och en matris med förmågorna som visar på vilka brister de har. De har sen en vecka på sig att repetera och fördjupa sina kunskaper inom området vi precis haft prov på. Efter det följer en komplettering där de får rätta till sina tidigare misstag.

    Att bara ha ett prov och konstatera att eleverna inte kan vissa delar och sen gå vidare ger ju ingenting.

    Och jag är inte ens förstelärare! 😛

  9. Tack för tipset! Gjorde detta med mina fyror och det blev väldigt bra diskussioner! Så här ska jag göra fler gånger!

  10. Tack för ett bra tips! Jag testade med mina nior igår och det var både lärorikt och roligt för eleverna (och mig 🙂 ).

  11. Man kan också ha ett kortare E-prov först, som är lätträttade för både oss lärare och elever, så hinner de rätta E-provet på en lektion i grupp. Samtidigt som vi hinner rätta deras prov och sedan ge dem ett par lektioner att repetera och arbeta med lite svårare uppgifter innan det kompletta provet ges. Det är ett mer realistiskt tillvägagångssätt i de stofftrånga gymnasiekurserna att både arbeta formativt och samtidigt ge eleverna möjligheter att få visa sina förbättrade kunskaper.

  12. Hej!
    Jag provade din modell med Kims prov efter ett matteprov med åk 8 idag. Jag har aldrig förr fått så bra diskussioner efter ett matteprov! Tusen tack för en bra ide’ 🙂

  13. Hej!

    Provade detta i år 7 ma, 1 lektion fick eleverna rätta provet och idag hade vi diskussion kring Kims sätt att lösa och hur eleverna tyckte hen skulle gjort istället.
    Vi fick bra diskussioner men framförallt ett djup på de uppgifter där det krävdes för att korrigera elevernas missuppfattningar.
    Tusen tack för inspirationen, kommer definitivt göra om det!

  14. Pingback: Matte | Pearltrees
  15. Pingback: Matte | Pearltrees

Lämna ett svar till Sara Andersson Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *