Kamratbedömning

Tangenter som smattrar mot skärmarna i klassrummet. Ett kompakt lugn råder. Eleverna som försvinner in i sina texter. Arbetsområdet ”På begäran” rullar vidare.

Albin Mårtensson i 9A
Albin Mårtensson i 9A

Det har gått ett tag sedan jag sist skrev. I arbetsområdet ”På begäran” har vi för länge sedan gått över till att dissekera olika texter och genrebestämma dessa. Vi har också försökt oss på att härma insändare, noveller, krönikor osv. Slutligen har vi kamratbedömt varandras texter. En arbetsgång som eleverna begärt.

Eleverna vet att varje genre har sin förutsägbara struktur och det är denna de ville repetera. Jag kan lova att det inte alltid är lätt att genomskåda syftet bakom en text. Om den är argumenterande, kan den vara så vilseledande att eleverna har svårt att se att det är en text som vill påverka. Om man inte känner till hur olika texter är uppbyggda i vardagliga sociala sammanhang, ja då kan man lätt bli lurad.

Eleverna har i arbetsområdet fått ta del av färdiga texter från ”Reparationskurs Skriva” från Gleerups. Här finns t ex krönikan och insändaren beskrivna steg för steg mot en färdig text. Denna gång fick eleverna också ett annat stöd. Vi tittade på små filmer som Malin Larsson i Bromma gjort. Ett exempel på en sådan film hittar du här. Därefter var det tid för eleverna att själva bli skribenter.

Lisbeth Bern
Lisbeth Bern

Elevresponsen byggde vi upp efter Two stars and a wish, dvs eleverna gav varandra två stjärnor och en önskan. I denna process blev eleverna läranderesurser för varandra och hjälpte varandra till förbättringar. Genom att vi på Naverlönnskolan arbetar med att dela dokument, kunde eleverna också dela texter med varandra och skriva kommentarer/beröm/stjärnor i kommentarfältet. Det finns skolforskare som menar att effekten av kamrathandledning kan vara nästan så stark som individuell undervisning av en lärare. Verkligen värt att prova!

Min uppfattning är att eleverna ska användas effektivt för varandra klassrummet. Det finns en stor kraft i ett sådant lärande! Two stars and a wish är bara en modell av många. I det beskrivna arbetsområdet kändes det att eleverna var motiverade till att dela ut stjärnor och önskningar. De var mycket direkta mot varandra, förmodligen mer rakt på sak än vad jag är när jag bedömer. Det blev också en fin social sammanhållning. Det sägs att om nivån på utmaningen och förmågan hos eleverna båda är höga, dvs matchar varandra, uppstår flyt (flow) och eleverna blir motiverade. Jag tror det var just det som hände i arbetet ”På begäran”. Eleverna blev uppslukade av vad de höll på med. Härligt när det ibland händer!

 

 

Share Button

3 thoughts on “Kamratbedömning”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *