IT i utbildningen – även utanför klassrummet

Den 30 oktober 2017 hade vi på Naverlönnskolan i Svedala kompetensutveckling med temat ”Digital metodik”. Det låg i linje med regeringsbeslutet taget den 9 mars i år med syftet att ändra i läroplanen för att tydliggöra skolans uppdrag att stärka elevernas digitala kompetens. Senast den 1 juli 2018 ska ändringarna träda i kraft.

Många ämnen är berörda av vissa textändringar, dock inte mina, engelska och tyska. Ändå vill jag gärna skriva om mina tankar och senast vunna erfarenheter runt IT som en fullt naturlig ingrediens i olika sammanhang. Jag tänkte lämna klassrummet och belysa hur digitala hjälpmedel på ett utmärkt sätt har bidragit till kommunikationsprocessen mellan elever från Sverige och Tyskland.

Först en liten lathund för dig som läser detta – ifall du inte är helt uppdaterad:

Jag överlåter åt andra att fördjupa sig i källkritik och kritiskt tänkande. Jag vill här framhäva den andra viktiga aspekten nämligen att eleven ”…kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande”.

Den 10 till 13 oktober var det åter dags för våra språkelever, min kollega Lotta och mig att dela några dagars upplevelser med elever och lärare från vår vänort Bergen auf Rügen. Användandet av digitala verktyg i skolan skiljer sig enormt mellan de två kommunerna. I Svedala är IT ett välutvecklat begrepp som kommunen satsar rejält på. I skolan Am Rugard i Bergen finns det en enda datorsal, som oftast är bokad, och En till En-principen är långt ifrån deras verklighet. Således är de tyska eleverna alltid imponerade av vår skola och vad den har att erbjuda. Förra gången jag skrev ett inlägg om vårt språkutbyte handlade det om hur elevernas entreprenöriella lärande aktiverades Svedala och världen – en fantastisk ”lektion” i tyska och i entreprenöriellt lärande. Denna gång har jag spanat efter intryck som visar på att digitala verktyg har en positiv inverkan på kommunikationen mellan elever som inte har samma modersmål.

  • Facebook: Vi delar gemensamma minnen och intryck genom vår egen grupp på Facebook samt Naverlönnskolans facebooksida. Bilder läggs ut och våra svenska elever presenterar häpnadsväckande bra tyska i sina kommentarer. Kan det bero på samarbete med de tyska vännerna? (Vi har kombinerat ihop två svenska elever med två tyska 😊) .

Exempel på digital kommunikation:

  1. Första dagen var vi på Experimentariet i Danmark och kunde göra iakttagelsen där: gemensamma övningar, experiment, tester, att helt enkelt göra saker tillsammans smälter språkbarriärerna. Skratt och ögonkontakt är också förlösande när man jobbar mot gemensamma resultat. Allt detta fångades med hjälp av bilder som snabbt lades ut på Facebook med text.
  2. Därefter upplevelsen Köpenhamn. Samma sak där: utan den digitala tekniken hade gruppen inte på samma sätt kunnat skapa gemensam mysstämning och minnen efter vår återkomst till Svedala.
  3. Gruppen deltar dag 2 i Naverlönnskolans undervisning. Reflektioner skrivs efteråt direkt i facebook-gruppen.
  4. Vi spelar tennis med egen tränare i Svedala Tennis fina hall. Svedala Tennis själva lägger snabbt ut bilder med aktiviteten. Vi passar på att tacka för deras trevliga bemötande.
  5. Eleverna hade en del tid till att lära känna närområdet. Vid ett tillfälle hade två tyska elever kommit ifrån sina svenska värdar men ville ändå utforska Svedala. ”Var kan vi handla godis” var en fråga. ”Googla”, svarade vi och eleverna lyckades hitta såväl Hemköp som ICA i Svedala. Dessutom använde de mobilens google maps för att hitta dit och tillbaka till oss. De var lyckliga när de kom tillbaka och ville berätta i detalj hur de hade lyckats. Finemang!
  6. Sista kvällen: eleverna har under tiden de spenderat tillsammans fått i uppdrag att lära varandra några lättare fraser och ord. Dessutom ska de förmedla grundläggande fakta om varandras länder till varandra. Vi lärare skapade en Quizlet som alla ska tävla med. De tyska eleverna är tämligen lyriska över detta. De svenska ungdomarna är ju vana. På Naverlönnskolan har vi sedan höstterminen 2017 ett mobilförbud i klassrummet, vilket jag varmt välkomnar, men vid just detta tillfälle var det fantastiskt bra och enkelt att alla kunde logga in på sina mobiler. De tyska lärarna såg lite förskrämda ut när deras elever ville ta med Quizlet-upplevelsen till Tyskland och spela det även där. Vi får väl se hur det kommer att gå. I maj nästa år ska vi dit.
  7. Allra sist var det sång- och dansstund. Vi visade och sjöng de klassiska visorna som vi brukar lära våra elever på tyska, vilka – konstigt nog – inte alltid var kända av de tyska eleverna, men de sjöng, skuttade och dansade med. Därefter visade vi kända musikvideos. Även där skilde sig ländernas stil och smak åt, och våra elever fick en självklar upplevelse att inte alla gör likadant som man själv.

Sammanfattningsvis hade vi givetvis kunnat genomföra utbytet även utan digitala hjälpmedel. Men med möjligheten att dokumentera, sammanfatta, dela med sig, lära sig nytt och vidga sina vyer med hjälp av egna och andras erfarenheter har dagarna fått en fördjupad relevans med möjlighet att när som helst se tillbaka eller blicka framåt. Redan nu hör vi från våra elever att ”nästa gång vill vi ”paras ihop” med den och den”, ”göra det och det”, ”kan vi inte skriva om det eller ta bilder på det” m.m.

Har då kravet uppfyllts att eleven kan använda digital teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande. I allra högsta grad, eller hur?

Att diskutera:

  • Vilka möjligheter har du att implementera digitala verktyg i och utanför klassrummet?
  • Vilka andra användningsområden för digitala hjälpmedel kan man tänka sig än att söka faktainformation för ämnesinnehållet?
  • Hur kan olika ämnen använda digitala hjälpmedel?
Share Button
Om författaren
Förstelärare Naverlönnskolan | cornelia.falkentoft@skola.svedala.se

Lärare i tyska och engelska på Naverlönnskolan.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *