Ibland är det i pauserna det händer.

Jag upplever att vi lärare är duktiga på att planera och strukturera lektioner så att de ska bli så effektiva som möjligt. Ibland upplever jag att det planerade och alla krav på både lärare och elever är den största hindret för lusten. När allt snurrar på utan pauser hinner man inte bli nyfiken och utforska själv. Kanske är vi rädda för vad som händer om det blir pauser det skulle ju kunna bli kaos men det kan också bli utrymme för lust, kreativitet och utveckling.

Under hösten har vi använt nomp.se i femman för att automatisera vissa matematiska färdigheter. 10 minuters totalt avskalat och intensivt tränande i början på varje mattelektion. Jag ger uppdragen, blandar det nya vi håller på med för tillfället med lite repetition av gammalt. Eleverna har olika uppdrag utifrån vad de behöver träna på och uppgifterna finns i olika svårighetsgrad. Och så plötsligt händer något, en kille i klassen har på elevens val fördjupat sig lite i matte och tittat runt självmant på vad som mer finns på sidan. Han gör det lite i smyg och när han inte förstår hur han ska lösa uppgifterna googlar han. Stolt kommer han sedan och visar mig, jag har lärt mig multiplicera tal i potensform. Han visar och jodå visst kan han. Killen bredvid spetsar öronen, vad är potensform? Första killen visar och förklarar. Den nyfikne grannen ropar på ytterligare en kille i klassen. Vet du vad potensform är? Och så får han berätta vad han nyss lärt sig. Det är ju lätt konstatera de. I alla fall när man vet hur man ska göra.

Kan man dividera också? Så är de tre. De går tillbaka till nomp, letar och hittar division med potenser också. Och de listar ut hur man gör. 9E står det. Gör vi nians matte nu? Men det är ju lätt. De letar vidare. Två tjejer blir nyfikna. Vad sysslar killarna med är det verkligen nians matte. Får de också lära sig? Så är de fem elever och två datorer. De tävlar om att vara snabbast. Så tar övningarna slut, de provar något annat. Division med bråk och så tar det stopp. De provar och diskuterar. Killen som började drar sig undan. Han googlar, tittar på inspelade genomgångar på youtube. Medan de andra frågar mig och jag utifrån innehållsdivision förklarar och ritar, räknar han för sig själv. Kollar klipp, letar regler och mönster. Stolt kommer han tillbaka; Det är lätt! Man bara vänder på talen och kör multiplikation istället. Så här och han skriver in det ena svaret efter det andra. Alla i gruppen vill prova och det blir rätt, men så kommer ett heltal dividerat med ett i bråkform och plötsligt behövs ytterligare kunskap. Aha 2 hela är samma som 2/1. Glädjen hos denna grupp och suget efter att lära sig mer. Att få dela med sig av sådant man precis lärt sig. Här finns ingen rädsla att misslyckas, ingen prestige och inget tvång. Jag tror att denna grupp kommer ha nytta av detta framöver. Både för att våga ta sig an utmaningar som först ser obegripliga ut, men också för att de hittade sätt att själva ta sig vidare när de fastnade. De såg sig själva som kompetenta. Jag lär mig också. Jag som genom året haft svårt att acceptera att jag inte förstod direkt, att bara acceptera att göra och vänta med förståelsen. Den här eleven gör tvärt om, han hittar genvägen och övar till han behärskar den. Sedan frågar han varför det fungerar. För det gjorde han ett par dagar efter. Varför blir det rätt när man vänder på bråket och multiplicerar? Då skulle han nämligen stolt förklara för en annan kille i klassen som likt mig inte alls ville acceptera att det bara fungerade. Tillsammans redde vi ut det. Det bästa med matte är ändå att det är så lätt när man kommer på tricken tyckte killen.

Att få möjligheten att se , men också att vara där, stötta, uppmuntra och hjälpa vidare är för mig min största och viktigaste uppgift. Jag tror att vi måste våga låta tempot sakta ner och inte vara så rädda att släppa på kontrollen. Visst behövs struktur och planering, men också få känna lust och nyfikenhet.

Att diskutera:

  • När ser du nyfikenhet och lust till egen fördjupning hos dina elever?
Share Button
Om författaren

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *