Hönan, ägget och lösningen…

Ett kort vardagsfilosofiskt tankeexperiment under påskledigheten…

Kom ägget eller hönan först? Ett klassiskt filosofiskt dilemma som passar fint att fundera över just i påsktid. 

Om vi för en stund översätter detta till skolans värld kan vi säga att läraren (som glad och nöjd genomför sin undervisning som det är tänkt) representerar hönan och eleven (som skötsamt och lydigt genomför sina uppgifter och utvecklas enligt plan) representerar ägget.


Parametrar att tänka på

Läraren fungerar fint om eleverna är med på banan. Eleverna utvecklas fint om läraren är balanserad och därmed kan ägna sig åt det pedagogiska och har tid att planera och genomföra undervisningen på genomtänkt sätt. Om eleverna håller sig till det de ska göra, arbetar bra och utvecklas, ja då har vi en harmonisk lärare som kan fortsätta sitt arbete på bästa sätt! Enkel matematik och en skön positiv spiral! Men kommer hönan eller ägget först? 

Man kan snabbt konstatera att vi då tyvärr har en parameter till i form av själva resten av livet som kommer in som en rejäl käpp som tvunget ska in där i det filosofiska hjulet bland hönor och ägg och rota. 

“Elever gör rätt och uppför sig om de kan” är en grundprincip i lågaffektivt bemötande.  Det finns saker som elever kan ha svårt att tackla, som gör att de hamnar ur balans, som gör att ägget ramlar ur boet och som gör att det lätt blir omelett istället för att det kläcks en harmonisk lärare. Några exempel:  

  • Förändringar som eleven inte var förberedd på.
  • Socialt samspel som inte fungerar eller brist på någon social förmåga.
  • Uthållighet som inte räcker till.
  • Kommunikation som inte är tillräckligt tydlig.
  • Svårighet i att kunna se sambandet mellan handling och konsekvens.
  • Svag impulskontroll.
  • Otydliga instruktioner. 
  • Uppgifter som inte är anpassade efter nivå.

Ross Greene som är barnpsykolog från USA är en av de stora tänkarna inom detta område och menar att utmanande beteende hos elever beror på att elever inte har rätt verktyg för att få det att fungera. Vad ger detta då? Jo, att det är vi vuxna som måste ta fram verktygslådan och hjälpa till att tillsammans med eleverna hitta rätt verktyg och användningsområden för dessa. Varje individ behöver sitt stöd. Det går inte att ha alla ägg i samma korg. 

Lätt som en plätt! Hönan med verktygslådan måste alltså komma först för att det lilla ägget med de rätta verktygen ska kläckas! Nej. Inte lätt. Har du någonsin sett en höna som med lätthet navigerar i en verktygslåda? Hönan letar ju ofta desperat efter frön! Det tar tid innan frön gror. Dessutom – ägget har ju som bekant ett skal som kan vara svårt att komma igenom. 


Du måste ligga före

Mitt svar på detta vardagsfilosofiska tankeexperiment är att varken hönan eller ägget kom först. Men hur ska jag då som lärarhöna lyckas med alla mina ägg i kartongen? Svaret på detta är att jag måste vara, som vissa elever vid närmare eftertanke redan har konstaterat, en DINOSAUR! Dinosaurier kunde ju trixet med att lägga ägg flera miljoner år före den första hönan fanns…

Jag måste vara en dinosaur, en som ligger långt före i tiden och som är riktigt stabil. Dinosaurien – en grymt mäktig varelse. Utdöd undrar du? Ja, det var nära före lovet, men jag återuppstår som vanligt i slutet av påsklovsveckan! 

Glad påsk – och glöm inte att fortsätta vara en grymt mäktig varelse! 


Att fundera på:
  • Har du någon elev som faller utanför ramarna ibland?
  • Har du gjort en analys kring vad det är som påverkar eleven i denna riktning?
  • Vilka förberedelser eller insatser kan du göra för att eleven ska lyckas bättre?
  • Vad kom först? Hönan eller ägget?

 

Share Button
Om författaren

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *