Hatet du ger

Jag borde… Två ord som ständigt funnits i mitt bakhuvud ett tag nu. Men ju mer jag börjar nysta i en tråd hillar (skånskt uttryck för att snärja in sig) jag in mig i ett garnnysta som bara växer. Jag borde ta upp valet i USA. Jag borde lägga fokus i min undervisning kring Black Lives Matter. Jag borde… Men det blir ju så gigantiskt stort. Mina mottagare kommer drunkna om jag gör allt jag vill göra. Och sen kan jag ju inte lägga mig på den nivån jag önskar om undervisningen ska ske på engelska. Det är för språkligt avancerat för många i klassen. Jag ger upp och tar en text i boken istället som handlar om den kanadensiska bävern eller något. Det känns ju enklare. 

Men det finns en pärla. Jag har inför skolstarten läst i många forum där engelsklärare delar med sig av tankar, idéer och lektionsupplägg. Många har hittat pärlan. Tänk att så många engelsklärare hittar samma bok och att så många förstår att denna bok skapar möjligheter och ett startskott för allt det där andra. Det som är svårt att förklara och förstå. Ju mer jag läser desto mer överöses jag av goda idéer och infallsvinklar och arbetsområdet bara växer. Från det ogreppbara och diffusa börjar tankarna långsamt trassla ut garnnystat. Nu börjar det roliga.

The Hate U Give

The

Hate

U

Give

Titeln The Hate U Give kommer från rapparen 2Pacs budskap om Thug Life. Det hat som svarta barn får av samhället slår tillbaka på samhället när barnen växer upp. Arv och miljö. Angie Thomas blev inspirerad att skriva boken The Hate U Give när hon nåddes av nyheten att Oscar Grant 2009 skjutits till döds av polisen. Hon har själv sagt att:The young people I write for now will run this country one day. What kind of impression do I want to leave on them now? Samma fråga ställde jag och min kollega Christine Ahtee oss. Vilket intryck vill vi lämna våra elever med efter detta arbetsområde? 

När vi började planera var vi nästan lyriska. Vi messade varandra på kvällar och helger och gick verkligen igång så som bara nördiga lärare kan göra när man hittar en pärla. Vi förstod dock omedelbart att en bok skriven på engelska med 464 sidors omfång inte var möjligt att läsa kollektivt om vi skulle nå alla elever i vår undervisning.  Visst kunde vi valt att se filmen men risken är att det blivit en film i mängden av underhållning för våra ungdomar. Budskapet här är viktigare. Denna blogg kan däremot inte vara en redovisning av allt jag och min kollega tagit upp under detta arbetsområde. Vi har ju både stulit andras idéer samt hittat egna spår och fördjupningsområden.  Nedan följer ett axplock.

Efter att ha läst, funderat, sökt och inspirerats bestämde vi oss för att använda oss av Sparknotes.com. Här hittar man summeringar och analyser av böcker och så även The Hate U Give. 40 sidor sammanfattning öppnar upp möjligheter att förmedla berättelsen som bas. Samtidigt lämnar vi boken för att vidareutveckla de verkliga händelser och personer Thomas refererar till. Här ligger också en utmaning. Om vi har för många avbrott i boken med historielektionsliknande inlägg kring de svartas historia finns en risk att vi dödar både förståelsen, engagemanget och intresset. Vi vill ju berätta en historia som representerar många historier i en. Berättelsen om Starr skapar förhoppningsvis intresset för det andra. En större vilja att förstå.

Det har genomgående varit viktigt att ständigt dra paralleller utifrån följande upplägg: 

Vad händer i boken? 

Varför refererar Thomas till en verklig händelse? 

Vad händer just nu i USA som kan länkas med de båda? 

Det blir en väldigt stark upplevelse i klassrummet när vi först analyserar 2pacs budskap i låten Changes för att avsluta med ett klipp från Youtube där samlingar av människor, under sommarens protester, stämmer upp i allsång till hans låt.

Dagens politik arbetar vi återhållsamt med under arbetets gång. Den finns där i bakgrunden och poppar stundtals upp i diskussionerna. I slutet av arbetsområdet avstannar vi däremot logiskt kring händelserna om Jacob Blake och lyssnar på podden Vägen till vita huset, BLM-protesterna, Trump och Bidens olika strategier, på Spotify. 

Vi avslutar arbetet med att visa eleverna Al Jazzeras presentation Know their names -Black people killed by police in the US.  Eleverna har i boken lärt känna den fiktiva karaktären Khalils öde men de behöver påminnas om Angie Thomas tankar som ligger bakom boken.

Viss litteratur poppar stundtals upp som fångar tiden vi lever i på ett träffande sätt. Fenomenet kring boken The Hate U Give  och hur logiskt det är att använda just denna bok är spännande att reflektera över.

Att diskutera:

  • Vilka pärlor har du använt dig av i din undervisning som fångar ett fenomen du vill belysa? Är dessa tidsbundna eller mer allmängiltiga över tid?
Share Button
Om författaren

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *