Favoritböcker, läsupplevelser och läsintresse

Varje gång ämnesgruppen i svenska träffas på Marbäcksskolan inleder vi med samtal om böcker vi läst. Det är ett positivt sätt att starta mötet, med något vi alla älskar. Syftet med aktiviteten är att ta tillvara varandras erfarenheter, hjälpa varandra och inspirera till läsning. För att vi lärare ska engagera våra elever i läsningen behöver vi vara tydliga läsande förebilder. 

För fem år sedan när jag arbetade i förskoleklass deltog jag i Läslyftet tillsammans med förskollärare och skolbibliotekarier i Svedala. Vi genomförde modulen Stimulera läsintresse och en aktivitet vi planerade tillsammans var att presentera en bok för barnen, en bok som hade betytt något för oss när vi var barn. Om jag minns rätt hade jag med mig Sagan om den lilla farbrorn av Barbro Lindgren. Det var den första boken jag lånade i skolbiblioteket och en bok som berörde mig. 

Jag har det här läsåret fått nya ettor och funderar på vilka böcker och aktiviteter som kan ge dem positiva upplevelser och bidra till att utveckla deras läsintresse. 

Favoritboken

En framgångsrik aktivitet vi planerade tillsammans i Läslyftet kallade vi Favoritboken. Då valde barnen sin favoritbok och tog med den till skolan. Böckerna läste vi högt, vissa kunde vi läsa i sin helhet och i tjocka faktaböcker fick barnen välja ut några sidor som vi läste. Favoritboken skapade ett stort läsintresse och fick sexåringarna att samtala spontant om böcker. Några visste direkt vilken bok som var deras favorit och andra behövde fundera en termin och lyssna på sina kamrater innan de valde sin favorit. Barnens böcker och intressen inspirerade till ämnesövergripande arbeten och fördjupningar om till exempel dinosaurier. 

Sandvargen

Högläsningen och samtal kring det lästa tycker jag är den roligaste delen av min undervisning och jag har många favoritböcker som jag gärna läser tillsammans med barnen.  I förskoleklass är Sandvargen en fantastisk högläsningsbok eftersom den erbjuder rika tillfällen av igenkänning. När Zackarina gräver en grop på stranden känner hon att något rör sig i sanden och sen ser hon en nos, det är Sandvargen. Vi pratade om hur det känns att gräva en grop och vad en sandvarg kan tänkas vara för något. Kanske hade någon sett en sandvarg?

Zackarina har ett eget språk som inte är helt lätt att förstå och vi samtalade om hur det kan kännas att inte förstå ett språk och hur lär man sig språk egentligen? Ett annat kapitel handlar om hur svårt det kan vara att sitta still, även det ett högst aktuellt ämne i förskoleklassen. 

Bockarna Bruse

Bockarna Bruse på badhuset tycker jag är den roligaste boken att läsa högt och jag har faktiskt läst den under veckan för mina två klasser. En elev var lite småsur efter rasten och var på väg att lämna klassrummet, men när läsningen startade stod han bara kvar där vid dörren och kunde inte låta bli att lyssna. Efteråt ritade han en fantastisk bild inspirerad av boken och hade glömt bort att han varit på dåligt humör. Sagogenren är uppskattad och Bockarna Bruse är kända för de flesta barn. Boken är tydlig och rolig, och inbjuder till dramatisering och nya versioner. Jag kan bara inte låta bli att läsa den i årskurs 1 och det verkar som att barnen inte kan låta bli att gilla den.

Det finns fyra böcker av samma författare och en uppsjö andra berättelser skrivna av mina elever genom åren. En underbar sådan heter Bockarna Bruse på gymmet.

När vi läser skönlitteratur tränar vi vår förmåga att förstå andra människor och visa empati. Det blev en fin stund häromdagen när vi gemensamt skrev en ny berättelse: Bockarna Bruse på stranden. Vi hade skrivit att trollet sprutade solkräm, trampade sönder nybyggda sandslott och knyckte djurens medhavda matsäck och jag frågade hur vi kunde hitta en lösning på det här problemet. En elev räckte då upp handen och sa att trollet nog kände sig ensam. Den här gången slutade sagan lyckligt även för trollet. 

Avslutande ord 

Jag väljer högläsningsböcker med olika syften, kanske för att vi läser rymden eller för att våra elever behöver prata om kärlek. Kanske är det min favoritbok eller elevernas önskemål. Gemensamt för alla bokval är att de ska få eleverna engagerade i läsningen och stimulera deras läsintresse. När vi läser eller lyssnar till böcker lär vi känna nya personer, kulturer och platser och vi förstår oss själva, varandra och världen lite bättre. 

Gemensamma läsupplevelser i klassen blir till minnen och erfarenheter, som vi kan återkomma till i nya sammanhang. 

Att diskutera

  1. Vilka böcker har engagerat dina elever?
  2. Har du några exempel på aktiviteter som varit framgångsrika för att stimulera läsintresse? 
  3. Vilken är din favoritbok?

Vill du läsa mer?

Läsande förebilder av Frances Hultgren 

Bockarna Bruse på badhuset är skriven av Björn Rörvik och illustrerad av Gry Moursund 

Sandvargen är skriven av Åsa Lind och illustrerad av Kristina Digman

Share Button
Om författaren
Förstelärare Marbäcksskolan | frida.celander@skola.svedala.se

Legitimerad lärare i svenska, matematik, NO och SO för förskoleklass och grundskolans tidiga år. En del av min tjänst är jag arbetslagsledare.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *