Faktatexter i NO…igen

Alfred Nobel
Alfred Nobel

Just nu arbetar vi med tema Alfred Nobel under NO-lektionerna i årskurs 6. Jag har hämtat mycket inspiration från Nobelmuseet, här finns lektionstips, experiment och mycket fakta både för eleverna och mig som lärare. Från start var tanken att eleverna skulle skriva en faktatext om uppfinnare, forskare eller nobelpristagare, en faktatext där eleverna får visa sina förmågor att beskriva, förklarar, undersöka, granska och motivera. Men när jag tänker igenom mitt upplägg känner jag ett visst motstånd. Kommer eleverna att hitta ett intresse för uppgiften, kommer de att bli engagerade? Hur ser eleverna på att skriva ytterligare en text till mig som lärare?

Nä, jag måste tänka om.

Jag börjar istället fundera på till vem eleverna ska skriva sina texter, det måste vara någon eller några utanför skolan. Texterna ska nå ut till elevernas kompisar, föräldrar och andra som kan vara intresserade. En del elever har tidigare varit delaktig att skriva en matteblogg genom Webbstjärnan, den  bloggen nådde ut till många läsare. Jag tänker att vi bygger en blogg tillsammans som har tema Alfred Nobel. Här kan elevernas texter få nya mottagare.

Hur ska eleverna engageras i sina texter till bloggen; hur ska ett intresse för att skriva riktigt bra texter ske? De måste skriva om något de är intresserade av; texterna måste vara elevnära. Jag tänker att istället för att skriva om forskare, ingenjörer och nobelpristagare ska eleverna skriva om vad dessa personer skapat, vilka uppfinningar är det som har betydelse för oss och framför allt eleverna i årskurs 6!

Men hur skriver man en bra faktatext?

Tillsammans med eleverna använder vi oss av något vi kallar för 6-fältare, vilket är en utveckling av mindmap. Eleverna får sex rubriker eller snarare sex frågor som ska besvaras i deras faktatext. Frågorna är:

  • Vad?
  • Vem?
  • Varför?
  • Hur?
  • När?
  • Var?

Tillsammans sätter vi ihop en stödstruktur som hjälp till att hitta fakta och att skriva texten. Stödstrukturen ser ut så här till arbetet om uppfinningar:

stodstruktur
Klicka för att förstora

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Utöver detta innehåll ska texten ha:

  • en tydlig inledande rubrik.
  • en personlig inledning där det tydligt framgår ett syfte/bakgrund till varför eleven valt att skriva om just denna uppfinning.
  • tydliga källor var fakta och bilder är hämtade ifrån.
  • en avslutning med reflektion om vad eleven lärt sig under arbetets gång.

Jag ser fram emot att få läsa elevernas texter om uppfinningar. De har verkligen valt uppfinningar som jag inte förväntat mig och uppfinningar som jag inte har en aning om.

Att diskutera:

  • Hur arbetar ni med att få eleverna att skriva bra faktatexter inom NO, vilka stödstrukturer kan användas?
  • Hur får ni eleverna engagerade i sina texter, hur gör ni det elevnära och intressant?
  • Hur får ni eleverna att reflektera över sina texter?
  • Hur arbetar ni med att få eleverna att skriva till andra mottagare än till läraren?
Share Button
Om författaren
Förstelärare Ma/NO Aggarpsskolan | andreas.ekblad@svedala.se

Lärarexamen med inriktning mot årskurserna 1 – 7 inom framför allt matematik och NO-ämnena. Jag har fördjupat min matematikdidaktik med fokus på elever i behov av stöd.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *