En NO-lärares dröm

Äntligen!

Det är första gången på 20 år som jag en gång i veckan har tillgång till en NO-sal att utföra laborationer. Ett rum inrett för ändamålet, vilken dröm!

För mig är det stor skillnad att ha en sal som är byggd för ändamålet istället för att möblera om i klassrummet och försöka utföra experiment där. Att ha laborationer i ett vanligt klassrum begränsar möjligheten till att göra många experiment. Detta kan då påverka utbudet på aktiviteter som är lämpliga att göra i olika områden som vi jobbar med.

Den fysiska miljön gör stor skillnad på många sätt både för elever, som personal. Med den rätta inredningen blir rummet mer tillgängligt för att göra olika aktiviteter och experiment. Dessutom är det en mer inspirerande miljö, som uppmanar till kreativitet och koncentration. Det känns mer på riktigt och det höjer inlärningen eftersom fler experiment kan visas och göras för att tydliggöra fakta som eleverna läser. Att undervisa i ett rum som har en primär funktion underlätta på många plan.

Forskning säger att minimal distraktion skapar arbetsro och hjälper till att öka koncentrationen och det gör den i ett rum som endast är tillför No. I detta rum har allt en koppling till No-ämnena och det gör att fokus är på rätt sak. Information på väggar är knutna till rätt ämne och stöttor som är anpassade för No finns tillgängliga på ett lätt sätt t ex mall hur man skriver en laborationsrapport. Att kliva in i en laborationssal gör att ”No-tänket” kommer igång. Då hela rummet utstrålar No och alla intryck fokuseras och håller sig inom No-området. Förförståelsen stämmer överens med innehållet och skapar tydlighet. För vem har inte en bild av en kemist med glasögon, vit rock, provrör, eld och gärna någon form av reaktion?Detta är svårt att uppfylla när man är i ett vanligt klassrum. För att uppnå bästa resultat anser jag att rummet bör utstråla ämnets atmosfär hela vägen.

En annan stor vinst är att tillgängligheten på rätt material är i anslutning till salen, det gör att man sparar mycket tid.

Katarina Bonnevier skriver att ett klassrum uppfattas lätt som en neutral container. Det är bara ett rum för verksamheten, ett golv med några stolar och bord. SÅ vill vi inte att eleverna ska känna! För att få nyfikna, kreativa elever behövs inspirerade miljöer och naturligtvis kunniga lärare.

Att diskutera:

  • Hur ska egentligen ett klassrum se ut för att höja arbetsron och inlärningen?
  • Hur påverkas du och dina elever beroende på vilket klassrum du är i?
Share Button

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *