Elevernas engagemang – min uppgift!

ElevengagemangDet är lätt att säga att skolan är viktig. Alla kan hålla med om det. Hade vi inte tyckt så, hade vi inte valt att arbeta som lärare. Men är det verkligen detta vi kommunicerar till eleverna? Jag har en känsla av att massor av lärare ganska ofta, kanske utan att tänka på det, signalerar det rakt motsatta och när vi gör det är vi direkt medskyldiga till de fallande kunskapsresultaten. Därför har jag sex principer som jag försöker följa, för att ge eleverna bilden av att det vi gör i skolan är viktigt och att det lönar sig att anstränga sig:

  1. Stå upp för lärarrollen!

Jag är lärare för att det är ett viktigt uppdrag. Jag är stolt över att vara lärare och om eleverna inte instämmer består inte lösningen i att jag backar från min roll och försöker spela cool kompis eller schysst fritidsledare, utan i att övertyga dem om det viktiga i det jag gör. Jag hör ibland lärare prata om hur viktig relationen med eleverna är och att man ibland behöver gå utanför utbildningsagendan för att vinna deras förtroende. Men vilken signal sänder vi ut då? Jo: ”Utanför lärarrollen är jag en trevlig typ, men så måste jag ju tyvärr vara lärare också”. Genast har vi devalverat värdet av vårt uppdrag i elevernas ögon. Visst kan man tycka att vi har kommit att bli allt från psykolog eller extraförälder till vaktmästare. Risken är att vi faktiskt tappat bort vårt uppdrag lite, där i djungeln av arbetsuppgifter. Det får dock aldrig råda något tvivel om vilket som är vårt kärnuppdrag, vare sig hos eleverna eller hos oss själva. Jag är lärare, jag är stolt över att vara det och när mina elever tycker att skolan är rolig ska det vara för att jag lyckats visa dem det intressanta i hur människor levde för länge sedan, glädjen i att uttrycka sig i skrift eller fascinationen i att lösa ett matematiskt problem. Det roliga med skolan ska inte bestå i att jag pratar och skojar om annat, eller att jag låter dem göra saker som inte ligger i linje med läroplanens intentioner. Det går att vara förstående och rolig och skapa förtroendefulla relationer inom ramen för lärarrollen. Det finns inget motsatsförhållande här.

2. Ha höga förväntningar på eleverna!

Jag förväntar mig att eleverna gör sitt bästa under lektionerna. Mitt uppdrag är att få dem att överträffa sig själva och tror jag att de kommer att göra det, så kommer de att göra det också. När en elev lämnar in en uppgift till mig, ska de vara stolta över den. Jag brukar säga: ”Titta på din text. Kan du säga att du är stolt och nöjd när du tittar på den?” Om eleven försöker lämna in något som jag vet är under hans eller hennes förmåga, säger jag stopp. Av ren omtanke. Det är så lätt att slira lite och tänka ”Jaja, det räcker väl så”, men detta är ett svek mot eleven på lång sikt. Om jag som lärare visar eleven att det räcker med en medelmåttig ansträngning, kommer eleven att fortsätta så. Det är genom att visa dem att vi inte bara tror att de kan bättre, utan förväntar oss att de visar oss detta, som vi skapar en vilja att anstränga sig. Och elever orkar mycket mer än vad vi tror. Orkar de spela dataspel en hel natt, orkar de arbeta med en uppgift i 90 minuter! Det ska vi förvänta oss.

3. Ge eleverna feedback!

När eleven har lämnat in en uppgift har jag världens chans att visa eleven att den uppgiften betyder något. Genom att läsa den och skriva en kommentar, får eleven känslan av att ansträngningen var värt något. Feedback är bra av många skäl, men bland annat för att signalera att uppgiften var viktig. Om elevens ansträngningar bara mynnade ut i att uppgiften åker in i en pärm, eller att jag behåller arbetet, är risken stor att elevens slutsats blir: ”Det var kanske inte så viktigt, trots allt”. Att få feedback är en bekräftelse på att någon bryr sig om det arbete man lagt ner. Helst ska feedbacken också vara skriven så att den genererar arbete för eleven. Då signalerar man att uppgiften inte var en ö i ett hav, utan en process som fortgår. Nyckelstrategi 3, för att tala BFL-språk.

4. Upp med arbeten på väggarna!

Arbeten på väggenDen här principen är jag dålig på att efterleva, men när en produkt åker upp på klassrumsväggen är det skarpt läge för eleven. Jag ser på den elev som är nöjd med sin insats att stoltheten tindrar i ögonen när hon eller han får se sitt arbete hängas upp till allmän beskådan och jag ser på den som slarvat och inte brytt sig att hon eller han ångrar sig och bestämmer sig för att ge järnet nästa gång. Det här är ännu ett sätt att signalera att elevens arbete ska leda fram till något. Sedan finns det många andra sätt att signalera detta på. Uppgiften kan delas digitalt eller skrivas till en verklig mottagare, men jag tycker att väggen är lite speciell. På väggar hänger man saker man tycker om. Det är inte bara en plats där andra kan se och läsa, det är en plats i solen.

5. Signalera att skolan är spännande och intressant!

Det finns tusentals tillfällen att signalera att skolan är rolig och viktig! Jag börjar varje måndag morgon med att säga: ”God morgon och välkomna tillbaka till ännu en härlig och färgsprakande skolvecka!” och avslutar fredag eftermiddag med att säga: ”Nu är det helg, men som tur är ses vi igen på måndag och då är det dags för nya spännande äventyr”. Det kan verka överdrivet och jag är fullt medveten om att alla elever inte delar min förtjusning, men om jag som lärare inte kan förmedla att skolan är en spännande plats, vem ska då göra det? Att som lärare säga: ”Nu ska det bli skönt med helg” till sina elever är att ge upp. Signalen blir ”äntligen är skolan slut för den här veckan” och skolan får aldrig bli ett straff. Därför belönar jag aldrig klasser med att få sluta tidigare om de varit duktiga och jobbat hårt och bestraffar aldrig någon med att få sitta inne på rasten eller liknande. Jag försöker upprätthålla bilden av att undervisning är en förmån. Det är min uppgift att göra det. Jag är lärare.

Jag är också mitt ämne. Eleverna får aldrig tvivla på att jag tycker det jag undervisar om är intressant. I samma stund som de får den uppfattningen, har jag förbrukat mina möjligheter att få dem intresserade. Om en elev uttrycker att han eller hon tycker att de vi gör är tråkigt är det mitt jobb att bemöta detta! Min strävan är att det ska finnas glöd i ögonen när jag undervisar. Alla har vi väl haft någon lärare som brann för sin uppgift? Sådant smittar. Det är de lärarna man minns. Inte de som sa ”Jag vet att detta inte är det roligaste som finns, men nu biter vi ihop i tio minuter till, sedan är det rast”.

Jag har målet att mina lektioner, från första till sista sekund, ska handla om det innehåll jag planerat för. Ser jag att några elever diskuterar något annat, försöker jag snabbt vara där och föra dem tillbaka till uppgiften. Fokus på innehållet! Har lektionen handlat om islam är mitt mål att de ska prata om islam på väg till sina skåp. Då har jag lyckats!

6. Tydliggör mål och kunskapskrav!

BFL är bra till mycket. Som jag skrev i mitt förra blogginlägg ser jag nyckelstrategi 1 som nyckeln till det mesta i min undervisning. Även till elevengagemang. Vet eleverna vad de ska kunna, vart de är på väg och varför, så är chanserna goda att de också blir engagerade i arbetet med att ta sig dit. En elev som inte ser poängen med skolarbetet löper förstås mycket större risk att ge upp än en som kan se vad ansträngningarna ska leda fram till. Därför försöker jag så ofta jag kan att föra en dialog med mina elever om vilket kunskapskrav vi arbetar mot, om lektionens mål och om vad kunskaperna kan användas till.

Dessa sex principer är naturligtvis inte något nyhetsstoff, men jag tror de är oerhört viktiga att hålla på i mötet med våra elever. Den inställning vi visar dem kommer vi att få tillbaka.

Tycker du att den här texten bara har handlat om självklarheter? Bra! Då är du förmodligen en fantastisk lärare. Precis en sådan svensk skola behöver!

Share Button
Om författaren

5 reaktioner på ”Elevernas engagemang – min uppgift!”

  1. Wow!

    Jag håller med i varenda ord du säger! Arbetar som förstelär på Fröviskolan i Lindesbergs kommun. Du är duktig på att formulera dig och som sagt håller jag med i det du skriver. Skulle det vara ok om jag använder dina ord i mitt jobb som mentor för våra nya lärare på våra träffar om några veckor? Tack för bra blogg! //Linda

  2. Hej Joakim! Genomtänkt om vad vi gör/borde göra. Gillar dina tankar om väggen som en plats i solen! Använder själv väggmatris utifrån ungefär samma tankegång, fungerar utmärkt1 Mvh Rikard

Lämna ett svar till Joakim Nilsson Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *