Det klassrum som möter mig varje dag är en spegelbild av min egen attityd.

Då var det dags att möta nya utmaningar. Varken lärarens eller elevens utvecklingspotential får slå sig till ro, för då stagnerar vi, går bakåt och tycker så småningom att jobbet är tråkigt. Ni, som har läst mina tidigare bloggar, vet att jag gärna koncentrerar mig på lärarens professionalism för att eleven ska gå framåt i sin utveckling och få så bra måluppfyllelse som möjligt. Lärarens ämneskunskaper och didaktiska skicklighet är superviktiga för att eleverna ska känna att en kompetent kraft ägnar tid åt deras kunskapsinhämtning, men den största faktorn förblir ändå lärarens förmåga att ge eleverna en god självkänsla, så att de hittar sin egen potential. Men för att kunna vara elevernas ”klippa” bör läraren själv vara säker på sin.

Som i allt utvecklingsarbete dyker det hela tiden upp nya namn och begrepp eller så lyfter man redan välkända till nya höjder. I detta blogginlägg, mitt hittills kortaste men förhoppningsvis kärnfulla, har jag tänkt mig att nämna två – för mig – nya personer samt ett välkänt ord, som just nu har hög aktualitet. Det är två män, Kjell Dahlin och Ola Wallström. (Nästa gång ska jag lära mig av kloka kvinnor:) De är båda inspirationstalare- och coacher inom främst företagsvärlden, men som så många gånger förut går det alldeles utmärkt att anpassa deras budskap till skolan. Jag väljer här att lyfta fram vad båda säger om det välkända trollordet ”attityd” och med var sitt Youtube-klipp ska de få rama in mina ord och tankar. Alla vet vad attityd är och vad det betyder, även jag. Och ändå har jag lärt mig något nytt och kommit vidare i min yrkesroll. Jag hoppas att ni som läser detta också får ut något av det.

Kjell Dahlin, fil. kand. i retorik, talar om ”Attitydsbarometern” och han ska få inleda med drygt 3 minuters underhållning. Han raljerar lite men hans budskap går fram
 Byt medan du lyssnar ut orden ”företag” mot ”skola”, ”konkurs” mot ”usla resultat” och ”extern säljare” mot ”besökande förälder”! Uppmärksamma också slutet där han, lite lugnare, sammanfattar! Efter detta klipp kom ju automatiskt fler på Youtube och jag har tittat på några. Eftersom jag gillar att plocka – för mig – viktiga guldkorn ur nästan allt, kommer här några av Kjell Dahlins ”kloka ord” som jag har lagt märke till. Jag gillar speciellt ordvalet i fråga 1.

Beroende vilken attityd du har:

  1. Träffar du under en dag medmänniskor eller motmänniskor?
  2. Tror du att du får bra respektive dåliga dagar? Fel! Du får tomma dagar som du, om du vill, själv fyller. Bestäm dig!

Ganska bra, eller hur?

Jobba på din attityd på ett aktivt och självutvecklande sätt och du gör hela skillnaden. Och sedan gör alla detta och vi har den bästa skolan i hela landet. Klassrum, korridorer, matsalen, hela skolan utstrålar – nej, reflekterar – allas positiva attityd. Nu anser ju många att detta är lättare sagt än gjort men om man bestämmer sig för att verkligen vilja göra en förändring inom sig själv, så tror jag faktiskt att det går. Men hur g ö r man då? Nästa klipp, tycker jag, förklarar jättebra.

Ola Wallström är entreprenör, författare, föreläsare och inspiratör. I mer än 15 år har han studerat framgångens mekanismer. Han pratar om det magiska ordet ”Attityd” och ”Ansvarscirkeln”. Titta på nästa klipp och ersätt även här ett ord medan du tittar. Byt ut ”omgivning” mot ”klassrum” eller ”arbetsplats” inom tiden 02.30 – 03.33. Även 04.15 – 04.50 är tankeväckande. Och slutorden… wow! Man kan gärna se klippet mer än en gång, så att det sjunker in.

Rubriken för detta blogginlägg börjar med ”Det klassrum….”. Egentligen ville jag skriva ”Den skola…” men det förutsätter ju att all personal dagligen, ja egentligen hela tiden, tänker på sin attityd och har viljan att utmana och utveckla sin egen potential.

Jag kan än så länge bara tala för mig själv, men jag vill vara nöjd och lycklig i och med min omgivning och om den är en spegel av min attityd – desto bättre.

Att diskutera:

  1. Hur kan vi samla och generera positiva attityder på hela arbetsplatsen?
  2. Vem har ansvaret för att ovanstående sker?
  3. Vad vore det första man skulle lägga märke till på en skola som ”äger den rätta attityden”?
Share Button
Om författaren
Förstelärare Naverlönnskolan | cornelia.falkentoft@skola.svedala.se

Lärare i tyska och engelska på Naverlönnskolan.

8 reaktioner på ”Det klassrum som möter mig varje dag är en spegelbild av min egen attityd.”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *