Davsti production inspirerar till filmskapande

Vi har ett filmbolag i Svedala. Det är inte många som vet om det. Inte än i alla fall… Davsti production heter det och inspirerade våra elever till att skapa filmtrailers.

En ständig utmaning som lärare är att inspirera eleverna till nya saker. Få dem att bli nyfikna på att lära sig nytt och pröva nya vägar. Speciellt viktigt är det när ett nytt arbetsområde presenteras. Så här inledde David och jag filmredigering på bildundervisningen.

I år undervisar jag förutom matematik och NO även min sexor i bild tillsammans med min kollega David. Vi har precis inlett ett arbete med filmredigering. Eleverna har tidigare arbetat med bildredigering och en del elever har också erfarenhet att att skapa filmer. Vi bestämde att de skulle skapa trailers med iMovie på Ipads.

Första lektionen berättade vi om syfte och mål med arbetet. Vi berättade att vi hade fått reda på att det finns ett filmbolag i Svedala och att vi kommer att se en trailer för deras kommande film. En bit in i trailern utbrister eleverna; -men det är ju ni! Av elevernas reaktioner med skratt och fniss skulle man kunna tro att det var en komedi vi gjort och inte en skräckfilm. Det bjuder vi på!


Förutom att skapa en inspirerande introduktionslektion gav arbetet med att göra en egen trailer också oss erfarenhet av att arbeta med iMovie. Det blir då lättare för oss att hjälpa eleverna med programmet. Vi valde iMovie på iPads eftersom det är användarvänligt och enkelt. Resultatet blir dessutom väldigt proffsigt. I iMovie kan man välja på färdiga tema som passar till olika genre. Till dessa finns passande musik och scener med övergångar.

Innan eleverna fick börja arbeta med iPads skulle de göra en planering över sin film. Alla instruktioner och inlämningar får våra elever på Classroom. Det fick de även denna gången. Instruktionerna var följande:

Ni ska göra en trailer. Först ska ni göra en skriftlig planering som ni ska lämna in. När vi har sett planeringen och godkänt denna börjar ni filma.

Fyll i mallen med följande:

  1. Välj genre.
  2. Beskriv vad filmen ska handla om.
  3. Planera scener och textremsor.

Mall till planering

Som alltid när man arbetar med digitala verktyg fascineras man av hur naturligt det är för barnen att använda. Här passar verkligen uttrycket “learning by doing” väldigt väl. Eleverna provar sig fram tills det blir rätt. De hjälps åt och delar med sig när de har kommit på hur något fungerar. Vi ser med spänning fram emot hur slutresultatet kommer att bli!

Att diskutera

  • Hur arbetar ni för att inspirera eleverna?
  • Vilka fördelar ser ni med att lära eleverna filmredigering?
  • Hur kan ni använda er av de färdigheterna i andra ämnen?
Share Button

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *