Uppdrag som förstelärare i Svedala kommun 2015-2018

Jag heter Caroline Åkesson och är förstelärare på Baraskolan som är en F-3 skola. Jag är legitimerad grundskollärare 1-7 Ma/No och undervisar just nu i årskurs 4. Jag har arbetat i Svedala kommun sedan 2004.
Under 2014 var jag handledare för mattelyftet. Det var ett uppdrag som gav mig inspiration och nya verktyg för att utveckla min matematikundervisning ytterligare. Jag ser stora vinster med det kollegiala lärandet som mattelyftet inbjuder till och vi har nu utvecklat fler former av kollegialt lärande på skolan. Vi lär oss hela tiden tillsammans med såväl elever som kollegor. Livslångt lärande gäller även lärare.
Jag strävar efter att ha ett språkutvecklande arbetssätt i alla ämne. I min undervisning har jag mer och mer börjat använda mig av digitala verktyg. Jag ser stora möjligheter att utveckla min undervisning med hjälp av dessa verktyg och tycker mig kunna se att elevernas motivation ökar när de ges möjlighet att publicera sina arbeten och får riktiga mottagare.
Uppdraget att skapa ett demokratiskt klassrum ser jag som oerhört viktigt och jag har insett vikten av att ha goda relationer till mina elever för att kunna stödja deras lärande och utveckling.
Mina inlägg
Fördela ordet och begränsa samtalen
Matteprat – utmanar elevernas föreställningar om olika begrepp
Kamratrespons
Äntligen rast! Eller…
Vi kan tänka lite mer som Pettson!
Från fakta till fiktion – ett sätt att skapa skrivglädje
Har du koll på tiden?
Feedback genom att lyssna – kan det vara så enkelt?
Ordklotet – en drivkraft för eleverna att utveckla sitt skrivande
Tre enkla men viktiga regler
Programmera i skolan
Att välja digitala verktyg på ett medvetet sätt
Utvärdera elevernas kunskaper med hjälp av Google Formulär
Digitala verktyg + statistik = bra matematik
Padlet – ett verktyg som skapar delaktighet
Hur startar du dina matematiklektioner?
Utvärdering, bedömning och lärande – allt i ett!
Notera – ett sätt att öka kvaliteten
Vilka normer råder på mina matematiklektioner?