Brevet till mig själv

elias
Psykologen och forskaren Angela Lee Duckworth undersöker vad som får vissa att lyckas bättre än andra i livet. Hon menar att det är förmågan att arbeta uthålligt mot ett långsiktigt mål som är framgångsfaktor nummer 1. Hon kallar förmågan “to grit”, på svenska ungefär “bita ihop och kämpa på”. Inom idrottsvärlden används ofta visualisering av målet inom mental träning, för att öka chanserna att prestera väl. Att detta gäller även inom skolans värld, visar en studie från 2001, som professor Joanna Giota gjort. Elever som strävar mot långsiktiga mål är generellt sett mer framgångsrika i skolan.

Det här är en övning där eleverna får fundera kring vem de är just nu och sedan skapa positiva, långsiktiga målbilder. Med mina nya mentorselever genomför jag övningen i slutet av deras första läsår på högstadiet. Under några lektioner reflekterar vi kring utveckling, drömmar och mål . Det hela resulterar sedan i ett brev, som varje elev skriver till sitt framtida jag. Ingen annan kommer att läsa brevet. Under tre år sparar jag breven, som sedan delas ut när vi närmar oss avslutningen i skolår 9.

Så här jobbade vi denna gången. För att eleverna skulle få syn på sin egen utveckling började vi med att titta tillbaka i tiden. Uppgiften blev att fundera kring vem de var för tre år sedan, 2012, som nioåringar. Jag hade förberett ett litet bildspel med händelser och bilder från just 2012. Smågrupper bildades, där roller delades ut (sekreterare, ordförande och reporter) för att aktivera alla. Vi fick en bra uppföljande diskussion och kunde konstatera att mycket hade förändrats, både i omvärlden och med dem själva.

Åter till 2015. Nu pratade vi om niorna i vårt arbetslag, vars termin präglats av gymnasieval, nationella prov, skolresa och bal. Snart skiljs de åt för att börja gå sina egna vägar i livet. Vem är du, när du går i 9:an? Hur ser dina drömmål ut?

Dags för eleverna att fundera över hur de är just nu, vilka intressen, vilken personlighet, vilka mål med skolan de har och vilka tankar de har kring sin egen framtid. Efter en snabb repetition av hur man ställer upp ett brev med datum, hälsningsfras etc fick varje elev ett stort kuvert och fint brevpapper. Jag uppmanar alltid eleverna att skriva mycket, annars blir de så besvikna på sig själva när de tre år senare öppnar sina brev. Alla elever har inte så lätt för att låta pennan gå och därför får de konkret starthjälp, i form av ett frågebatteri som Vad funderar jag på? Vad är viktigt för mig i livet? På vilka sätt är jag annorlunda i 9:an? Vad vill jag kunna riktigt bra? Vad tror jag att jag vill jobba med i framtiden?

vem 1 vem 2

Det är också roligt att väva in dagsaktuella händelser, både ifrån den lilla och stora världen. Det kan vara alltifrån resultat från fotbollsmatcher, hur det kändes på gårdagens mattetest, vem som vann Eurovision till vem man är kär i just nu.

Mina sjätteklassare använde två lektioner för att skriva till sig själva och engagemanget var stort, så det gick åt mängder med brevpapper! Ett tips är att låta eleverna få möjlighet att vara ensamma med sina tankar. Vi passade på att gå ut i vårsolen och då fanns det plats för klassen att sprida ut sig ordentligt. När breven var färdigskrivna såg vi till att försegla kuverten ordentligt för att bevara hemligheterna. I år hade jag med mig lackstång och sigillstämpel för att högtidlighålla ögonblicket och försäkra eleverna om att ingen, mer än de själva ska läsa brevet. Ett fint snöre bundet kring brevhögen och så hamnade allt i en kartong i mitt arbetsrum. Tips! Glöm inte att låta nytillkomna elever göra det här. Besvikelsen blir annars stor om inte också de har ett brev att läsa tre år senare.

Jag lovar att det känns lite som julafton när det tre år senare är dags för utdelning. Många har hunnit glömma bort att vi skrev och få minns vad de skrev om. Alla är lika spända när kuverten ska sprättas upp och sedan försvinner de in i en egen liten tidsresa ett tag. Många spontana utrop och kommentarer blir det när de får syn på sig själva, tre år yngre. Det brukar bli många fina diskussioner om förändring och framtid. Är du modig, så kan du prova att göra som eleverna. Skriv själv!

Om du vill veta lite om Angela Lee Duckworths forskning, rekommenderar jag hennes föreläsning på TED Talks education.

Att diskutera:
1. Hur kan vi hjälpa eleverna att formulera långsiktiga mål?
2. Vilka framgångsexempel kan vi lyfta fram, för att belysa att man med vilja och hårt arbete kommer väldigt långt?

Share Button

6 reaktioner på ”Brevet till mig själv”

  1. Senast igår försäkrade sig en åttondeklassare som jag inte undervisar längre men hade i sexan om att “brevet” fanns kvar och skulle vidarebefordras. Det är en härlig uppgift!

  2. Pingback: BFL | Pearltrees
  3. Hej
    Ett tips apropå att skriva brev till sig själv. Kanske du hörde talas om projektet Brev till mig 1994-2014 som blev en utställning på Postmuseum? Nu har vi gjort en podd med 13 av breven skrivna av ungdomar , visserligen lite äldre än din elever, men lyssna gärna. De är väldigt fina tycker vi. http://www.postmuseum.se/brev-till-mig-sjalv-en-podd/
    Finns här och där poddar finns.
    Vänliga hälsningar
    Vivi, Postmuseum

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *