Blogg som pedagogiskt verktyg

Vad händer när man väljer att publicera skolarbete så att flera kan ta del av det?Blogg Kärleksmaskinen

Sedan några veckor tillbaka arbetar jag och några kollegor med bloggskrivande som pedagogiskt verktyg. Vi har tema “Kärlek och sex” och biologi, svenska och engelska ingår i arbetsområdet. För några år sedan gjordes kärlekshandböcker som skrevs förhand, sen utvecklades arbetet till att bli texter skrivna i skolans datorsal och förra året avancerade vi och testade att publicera utvalda delar på en hemsida i Google sites.  I år kände vi oss mogna att låta eleverna blogga. Skillnaden mellan förra året när vi lärare samlade utvalt stoff på en hemsida tills nu när eleverna själva bloggar känns ganska stor men också som en förändring i rätt riktning. När vi skapade hemsidan förra året blev eleverna stolta och några tyckte det var spännande att de kunde dela länken till sidan med sina kompisar. Detta år är min förhoppning att eleverna borde bli ännu stoltare eftersom de faktiskt producerar en helt egen “Kärlek och sex”- blogg som de själva äger och kan dela hur de vill.

Vi är just nu mitt uppe i arbetet och ännu vet vi inte var det kommer att sluta. Hittills flyter det på riktigt bra. Eleverna skriver texter, tar hjälp av varandras inlägg när de vill se på goda exempel och de lämnar avtryck och kommentarer. Kollaborativt arbete som inte uppstått på samma sätt om vi fortfarande skrivit för hand eller om vi använt ett vanligt ordbehandlingsprogram i datorn.  Vi har skapat ett länk-klassrum där vi samlat hela klassens länkar och där klickar eleverna runt för att ta del av varandras arbete.

När jag var på BETT med Lin Education i januari lyssnade jag på en föreläsning om digital litteracitet. Den handlade om vilka möjligheter vi ges när varje elev har en egen dator. Att vi kan låta eleverna publicera sina skolarbeten på internet och att fler kan ta del av allt det som produceras men också om att vi måste låta våra elever bli digitalt kunniga. Det är en spännande framtid vi går till mötes!

Välkommen att ta en titt på några av klassens bloggar. De bloggar anonymt och är mitt i processen. Vi har använt Blogger, vilket är en del av Google och där kan man använda samma inloggning som till vår skolmail. Länkarna till elevernas bloggar publiceras med elevernas tillstånd och de har full koll på sin besöksstatistik!

ElevbloggElevbloggElevbloggElevblogg

Share Button
Om författaren

4 reaktioner på ”Blogg som pedagogiskt verktyg”

  1. Mycket modigt av dig att våga ge eleverna ansvaret. Jag tolkar det som att du har bra relationer med dina elever. De har förvaltat förtroendet väl. Jag ska tipsa mina elever om bloggarna nu när vi ger oss in på arbetsområdet kroppen.

    1. Tack för din kommentar. Ansvar, relation och förtroende känns som bra ord att arbeta med. Kul om bloggarna läses av fler!

  2. Bra jobbat!!
    Ska tipsa mina elever om bloggarna! Vill själv skapa en blogg och har varit på gång flera gånger, nu fick jag ytterligare inspiration!!

    1. Tack!
      Jag har fler elevbloggar som jag kan länka till, hör av dig om du är intresserad av dem! Kanske kan samla alla på en site när vi är klara.

Lämna ett svar till Hanna Claesson Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *