Att vara stolt eller skryta?

Sitter och bläddrar igenom en del bloggar som jag gärna följer. De flesta texter skummar jag igenom, får en liten känsla av vad texten handlar om, går inte direkt på djupet, vissa lägger jag bokmärken på för att komma tillbaka till senare och läsa mer ingående.

Plötsligt stannar jag upp vid en  blogg som jag följer, det är Roy Fares blogg Sweets by Roy. I inlägget frågar han ‘Är att vara stolt som att skryta?’ och jag börjar fundera på detta.

Hur är det inom lärarkåren egentligen? Om vi är stolta över att vi lyckats med något, eller att våra elever har gjort stora framsteg, som vi sedan berättar om på olika sätt. Är detta att skryta?Elefanten Jante

Karin Brånebäck skriver i sin blogg Kilskrift om skrytlappar och den där Elefanten Jante som var lite svår att få ut ur klassrumet. Vi lärare gör så många bra saker, men vi väljer att stänga våra ‘dörrar’ och behålla alla dessa goda exempel. Vi ‘vågar’ inte sprida vår stolthet för vi tror att andra ska uppfatta detta som skryt.

Roy Fares sätter verkligen ord på tankarna, att vara stolt och att tro att man är bättre än någon annan är två helt olika saker. Jag har massor av saker som jag är stolt över, som lärare har jag olika projekt tillsammans med mina kollegor, och tillsammans når vi framgång. Våra elever gör stora framsteg och vi ser att det vi gör ger resultat. Vi säger ofta till våra elever att de är de bästa treorna vi någonsin har haft (och vi ljuger inte) och hur stolta vi är över dem. Vi säger inte detta för att skryta utan för att vi verkligen är STOLTA över dem och vårt arbete tillsammans.

Jag försöker ofta mota ut Jante ur klassrummet och öppna alla ‘dörrar’, men det är inte så lätt alla gånger.

Jag är stolt över vad vi gör och skryter gärna om detta, men jag tror absolut inte att jag är bättre än någon annan.

Så vågar du skryta om vad du är bra på, vågar du mota ut Jante?

Share Button
Om författaren
Förstelärare Ma/NO Aggarpsskolan | andreas.ekblad@svedala.se

Lärarexamen med inriktning mot årskurserna 1 – 7 inom framför allt matematik och NO-ämnena. Jag har fördjupat min matematikdidaktik med fokus på elever i behov av stöd.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *