Att lyckas som lärare

settDet snurrar i min skalle….

Ja visst gör det det, Sara Bruun, förstelärare, författare och inte minst inspirerande föreläsare på #SETT2015. Också en av de fantastiska människor som jag mötte på workshopen kring Språk och IKT i Skolverkets regi. Efter fyra intensiva dagar med inspirerande möten, nätverkande och föreläsningar som avlöst varandra, snurrar det minst sagt i min skalle. Kanske är det först nu, på tåget söderöver, som jag börjar kunna sortera tankarna och reflektera.

Mitt första möte på #SETT2015 blev Beppe Singers och hans föreläsning om 10 sätt att misslyckas som lärare. En minst sagt tänkvärd föreläsning. Visst är det så att vi alla någon gång, eller kanske t o m fler gånger, har känt att vi har kommit på en fantastisk lektionsidé. En idé som vi verkligen brinner för och som vi tror kommer engagera eleverna. Men, som Beppe Singers, säger i  klassrummet gäller andra spelregler och det inser vi också då vi kliver in genom klassrumsdörren och möter eleverna. Långt ifrån alla 14-åringar jublar när jag med stor entusiasm presenterar Eleanor & Park som klassens nästa bokprojekt.  Eller när historieläraren med stor inlevelse berättar om franska revolutionen eller hur matteläraren med ett nöjt leende på sina läppar förklarar andragradsekvationer.

Ett sätt att misslyckas som lärare enligt Beppe Singers är att utgå från att dina elever bryr sig. Visst, de bryr sig kanske inte på samma sätt, eller som du, entusiastisk, över att återigen behöva ta sig igenom en bok. Men visst bryr de sig. För de, precis som alla människor, vill lära sig, vill lyckas, vill bli sedda. Och det är just därför vi är där.  För att hjälpa dem att lära sig, att utvecklas, att lyckas och inte minst för att se dem. Men också för att engagera, inspirera och för att stödja dem under deras utvecklingsresa. Vi är där för att ge dem de verktyg och det självförtroende som de behöver för att klara sig i livet. Så, Beppe Singers, jag tror att de bryr sig, men kanske inte alltid på samma sätt som oss.

Om du som lärare tror att du klarar dig själv, hinner med eller fortfarande tror att du fungerar som informatör finns,  precis som Beppe Singers säger, risken att du faktiskt misslyckas som lärare. Samhället har förändrats och lärarens patent på kunskap har försvunnit. Eleverna behöver oss inte längre som informatörer, men däremot som inspiratörer, ledsagare och medmänniskor. Precis som vi, som lärare, behöver varandra för att utvecklas, inspireras och hinna med. Och ICTREVSWEDENkanske är det just så,  att det är mötena och de nya kontakterna som jag iförsta hand tar med mig hem från #SETT2015 och Skolverkets kurs kring Språk och IKT.

Mötet med Cecilia Jalkebo, förstelärare inom IKT och språkutveckling, och hennes föreläsning Fröding, Petter och hur man mutar tonåringar med tårta får mig att tro att vi faktiskt också kan få våra elever att bry sig , bry sig om och inspireras av något så ocoolt som Fröding, Petter och andra stofiler långt ifrån dagens utbud av författare och musik. Det handlar om att hitta rätt infallsvinklar, att intressera sig för eleverna och deras intressen, att involvera, variera och inspirera. Det handlar om att se eleverna, att möta dem och med tydlig struktur leda dem framåt. Och inte minst handlar det om att att arbeta tillsammans!

För att lyckas som lärare, inte misslyckas, måste vi möta eleverna, involvera och samarbeta, men också möta varandra, som lärare, i olika forum. Oavsett om det är på #SETT, i facebookgrupper, på twitter eller i arbetsrummet, måste vi mötas. Mötas för att dela med oss, lära av varandra, inspireras och inte minst samarbeta.

Visst snurrar det i min skalle, men kanske inte lika mycket längre. Människorna bakom denna veckas möten finns kvar och jag vet var jag hittar dem 😉

Att diskutera:

  1. Sharing is caring. Hur möjliggörs möten och kollegialt lärande på din skola?
  2. Var hittar du inspiration, utbyter erfarenheter och kommunicerar med kollegor?
Share Button
Om författaren

En reaktion på ”Att lyckas som lärare”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *