Använd din röst rätt och erövra ditt klassrum!

Jag har skrivit om det mesta som försiggår i ett klassrum: kroppsspråk, de första 10 minuternas betydelse, struktur, ”ficklampor i hjärnan”, atmosfären m.m. En sak har jag nog inte ägnat så mycket uppmärksamhet: min röst.

Nu har jag blivit inspirerad igen, denna gång av två personer, en lektor och en doktor. Lektorn är Svedalas ”egen” Crisian Abrahamsson. Genom sitt arbete Elevengagemang ur ett NO-lärarperspektiv om elevengagemang på riktigt har han snurrat igång tankar hos mig, som jag gärna vill fördjupa i min egen lilla värld. Den andra är doktor Monika Hein, röstexpert, rösttränare och föreläsare om röstens användning.

Hur vet jag att jag har nått alla elevers sanna engagemang? Jag hoppas så klart att alla är med, men jag förlåter mig själv, om några efter en halvtimme ännu inte har visat vad jag förväntade mig. ”Man kan inte vinna dem alla”, så är det ju. Sant, men jag behöver inte nöja mig med det. Jag har fått ett ”nytt” verktyg, helt gratis.

Monika Hein är tysktalande och just föreläsningen jag fastnade för finns det ingen översättning till, men jag ska förklara vad som är mina guldkorn. Det brukar räcka långt, eller hur? Och ni som kan tyska, varsågoda! Mycket underhållande, tänkvärt och lärorikt!

Ni som inte kan så bra tyska förstår dock alla gånger vad som menas när Monika Hein beskriver tre exempel på röstens klang och tonläge. Hennes röstexempel två föreställer många lärares röstläge när de behöver överrösta en viss ljudnivå. Hm…inte bra! Jag tror att man många gånger därefter glömmer att släppa ett sådant röstläge igen. Hein beskriver att detta röstläge saknar bas. Titta/Lyssna från ca 14.10 – 15.00 min.

https://www.youtube.com/watch?v=IYwZGpqHa1s

Jag har jobbat länge och lektionsplanering och -genomförande sitter i ryggraden vid det här laget. Ändå har jag hittills aldrig ”planerat in” min röst. Den har följt med mig in i klassrummet som en genetiskt förutbestämd del av mig själv, som jag inte kan göra så mycket åt. Fel! Nu vet jag det. Så här är det, anser Monika Hein, och det passar mig galant:

”Lernen Sie Ihre Stimme kennen und lieben. Lassen Sie Ihre Persönlichkeit hindurchklingen. Verzaubern Sie die anderen. Am Ende verbleibt immer ein Gefühl.“
(Svenska: Lär känna din röst och älska den. Låt din personlighet klinga igenom. Förtrolla de andra. Till slut stannar alltid en känsla kvar.)

Hon säger inte de ovannämnda raderna i följd utan de är fördelade under hela inslaget, men de hör ihop och binder samman budskapet bra. Våra elever, det vet vi, lär sig till övervägande del med hjälp av sina känslor och kan jag använda ett enkelt redskap, min röst, att appellera till just elevernas känslor, då gör jag det. Frågan är: kan jag snabbt lära mig att styra min röst eller måste jag gå till en expert i åratal? Lugnt, det går kvickt att bli medvetandegjord, sedan börjar en givande process.

Heins främsta motto är (hon visar ett exempel där hon lär ut sång men det kan lika gärna gälla talet och ”eleven” här är ju jag, läraren):

”Konstigt nog är röstlärarens främsta uppgift INTE att lära eleven hur man sjunger utan hur eleven blir av med sina dåliga vanor.

Läraren bör visa vad som hindrar elevens naturliga instrument från att fullt utvecklas. DET är lärarens enda mission.”

Eftersom jag nu inte har någon röstexpert i närheten, får jag försöka hitta till ett bättre röstläge på egen hand, men orden i sig är redan lärorika, tycker jag. Vilka ”dåliga vanor” har jag. Och hur utvecklar jag min röst?

Jag börjar med att följa Heins tips:

  • Arbeta med min kropp! Hålla mig rak! Den är min resonanslåda. Kroppens kraft och intensitet går över till rösten.
  • Tänka på andningen! Låter konstigt men använd magen, alltså låt ljuden komma långt nerifrån. Att andas högt upp i halsen, får rösten att låta spänd och ansträngd och ”ofri”.
  • Tänka på ”klangen”! Jag har en mängd toner till mitt förfogande men min röst ska helst befinna sig i ”den nedre tredjedelen” för att skapa den där bastonen, som är varm, djup, lugnar och, som Monika Hein uttrycker det, förtrollar lyssnaren. (Vet inte riktigt om just det sista funkar på mina elever… jag kan ju försöka :))
  • Lära känna den där basklangen tills jag känner mig hemma där, d.v.s. min röst hittar alltid dit som sitt ursprungsläge. Hein jämför röstläget med ”njutningsläget”, t.ex. ”hm, så gott med choklad”, ”hm” vibrerar i rätt läge
  • Spela in min röst många gånger! (Jag använder gärna Flipgrid! 🙂
  • Träna ordentligt på att känna igen min röst och dess olika lägen.
  • Lära mig att tycka om min röst! Den är den enda röst jag har.
  • Till sist en gång till, glöm inte:
    • I slutet på varje lektion stannar alltid en känsla kvar.

Monika Hein pratar här inte om röstens melodi, tempo eller betoning. Så synd! Kanske jag hittar ett inslag där hon tar upp dem. Spännande!

Att diskutera:

  1. Hur låter din röst i klassrummet? Spela in dig själv, kolla, förbättra!
  2. Skulle det kunna vara lärorikt att ha ”rösten” som en punkt vid t.ex. lektionsobservationer?
  3. Tycker du att rösten är viktig? Motivera!
Share Button

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *